GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1947 - pagina 194

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1947 - pagina 194

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

altijd onderstelt een niet-gesacculariscerde verhouding van

een wereld in Gods verbond, 't Is verwereldlijking, afval, die

we eerst doorzien, wanneer wc opmerken dat saecularisatie

oorspronkelijk georiënteerd is aan het Christendom.

Het is niet een beweging naast en onafhankelijk van het

Christendom, maar een beweging, die haar kracht grotendeels

ontleent aan haar anti-these met het Christelijk geloof.

Het is eerst reactie voor het actie is.

In het saeculariseringsproces ontmoeten we dan ook ideeën,

welke hun oorsprong danken aan intern-christelijke gedachten.

De eenheid van de saecularisatie dient dan ook eerder in haar

afval van de christelijke religie en levensbeschouwing ge-

zocht te worden dan in een eigen positief ideaal.

Hoe verder het saeculariseringsproces zich voltrekt, des te

verder staan deze omgestempelde ideeën van het Christen-

dom af.

W a a r we van saecularisatie spreken is er een historische

band met het Christendom, zij het menigmaal in al of niet

bewust anti-thetische vorm.

En bij de ontmoeting met geestelijke stromingen in onze

cultuur, zullen we goed doen ons af te vragen, welke chris-

telijke ideeën er gesaeculariseerd zijn en welke christelijke

gedachten het zó radicaal heeft verworpen, dat ze zelfs niet

voor saecularisering in aanmerking kwamen.

Z o zien we de Christelijke gedachte van God, die Schepper

is van hemel en aarde, die door Zijn voorzienigheid al het

geschapene onderhoudt naar zijn aard en regeert, gesaecula^-

riseerd in de Aufklärungs-tijd tot liet bleke godsbegrip van

het Deïsme en later tot het agressieve atheïsme, dat juist z'n

saeculariserend karakter toont door zijn bewuste anti-these

met het Bijbels godsbegrip.

De Christelijke gedachte, dat Schepper en schepping geen

vereenzelviging dulden geeft in zijn saecularisatie aan het

geschapene een zelfstandigheid tegenover God, waardoor 't

schepsel zin en doel krijgt in zichzelf.

De Christelijke gedachte van de souvereiniteit in eigen kring

wordt gesaeculariseerd tot de gedachte der autonome, eigen-

wettelijke, volkomen geïsoleerde levenskringen.

178

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's

Studentenalmanak 1947 - pagina 194

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Studentenalmanak | 258 Pagina's