GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Studentenalmanak 1964 - pagina 184

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studentenalmanak 1964 - pagina 184

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

vanaf 1950/1953 het zelfbeschikkingsargument het konsekwentst han-

teren inzake de Zuid-Molukken en West-Papua.

Dat dit - cynisch lijkende - boompje verwisselen slechts bedoeld is om

de indonesiërs met hun eigen wapen, zelfbeschikking, dwars te zitten

vormt een te simpele verklaring. Allereerst is daar uiteraard het feit

dat zeer velen van mening waren, dat alleen een federale struktuur

wenselijk was.

Het zit echter niet-zakelijker en dieper. Wanneer men de situatie

„sociaal-psychiatrisch" analyseert, dan komt men tot de ontdekking,

dat de liefde - vanuit voogd-pupil relatie ontstaan - die zeer vele neder-

landers land en volk(eren) toedroegen, nä de overdracht/erkenning/

kapitulatie (doorstrepen hetgeen men hiet wenst) zeer schizofreen

funktioneren ging.

Het wordt een dichitomie: de liefde, die men de - door de eeuwen -

trouwe ambonnezen ca. toedraagt en de teleurgestelde liefde—haat,

die men de (aan het ,,wettig gezag") ontrouwe andere indonesiërs

toedraagt. De Papoea's worden dan het objekt waar het verzuim, verlaat,

op gekompenseerd kon worden: hen zullen wij werkelijk opvoeden.

Alle anderen werden ,,verloren zonen".

In dit licht kan de Ambon-kwestie een tragisch rudiment genoemd

worden van de nederlandse presentie, dat door de eeuwen heen is

gegroeid. Wij hebben hun trouw hoogstens verkeerd beloond. De raad

om het alternatief - Dr. Leimena te volgen: de christenarts, die als

ambonnees vice-premier van Indonesia werd, was vruchtdragender ge-

weest, hoewel ook hier risiko's aan verbonden waren. In de zaak Nieuw-

Guinea, waar wij een embryonaal Ambon hebben willen koncipiëren is

echter bijna een mis-daad begaan. Toen konden wij beter weten.

Hoe is deze ,,sociale schizofrenie" ontstaan? Het wapen waarmee het

trauma werd toegebracht was de ,,revolutie" en het edele deel, dat

geraakt werd was ,,het wettig gezag". Deze kernpunten verklaren, dat

bepaalde nederlanders - met andere argumenten - inzake Ambon zichzelf

konden blijven. En dat deze en andere nederlanders hun dépit in Nieuw-

Guinea in de nobele opvoedingsvorm konden rationaliseren.

Kan dit wettig gezag/revolutie-komplex op immanente wijze ,,ontmytho-

184

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's

Studentenalmanak 1964 - pagina 184

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Studentenalmanak | 358 Pagina's