GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 199

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 199

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

WAT IS EEN UNIVERSITEIT ? Nee, wees maar niet bang, dat ik een geleerde verhandeling ga houden over het wezen van de universiteit. Zulk een verhandeling zou in ons blad niet passen. En toch willen wij trachten eens met elkaar te praten over de vraag wat nu eigenlijk een universiteit is, wat wij aan een universiteit hebben en wat een universiteit betekent voor ons volksleven. Er zijn altijd nog mensen, die menen, dat een universiteit alleen maar een school is voor de enkelen, die gaan studeren. Die jonge mensen hebben er plezier van. De ouders van zulke jonge mensen mogen en moeten er voor betalen. „Maar," zo zei eens een broeder tegen me, „waarom moet ik er voor betalen, dat de zoon van mijn buurman gaat studeren om later een beste baan te krijgen?" Kijk, dergelijke opvattingen zijn er telkens weer te merken. Daarom moeten wij eens spreken over de vraag of inderdaad de universiteit voor ons geen andere betekenis heeft dan deze, dat enkele jonge mensen een gelegenheid hebben om christelijk hoger onderwijs te ontvangen. En dan vraag ik weer: ,,Wat is een universiteit in de praktijk?" W e l , • hebt gij er wel eens over gedacht dat allerlei opvattingen, waartegen wij in de praktijk moeten strijden, oorspronkelijk aan een universiteit zijn uitgedacht? In uw omgeving zullen wel mensen zijn, die nog beweren, dat een mens afstamt van een aap. Welnu, deze leer is door de universiteiten gelanceerd, verdedigd en onder het volk gebracht. Het marxisme, het communisme en allerlei „ismen" meer, die het ons lastig maken, zijn alleen maar mogelijk geworden doordat die bepaalde leerstellingen eens aan de universiteiten werden uitgedacht en aan de studenten gedoceerd. En als eenmaal aan de universiteiten een bepaalde opvatting wordt gepropageerd, dan sijpelt die langzamerhand door het volk. Daar gaat een 30, 40 of 50 jaar overheen, maar op den duur krijgen wij in de praktijk van het leven met deze meningen te doen. Ik denk daarbij wel eens aan een bepaalde inrichting, die gij wel eens gezien hebt bij min of meer ouderwetse fabrieken. Buiten zo'n fabriek staat een heel grote stapel rijshout. Waarvoor staat die stapel daar? W e l , als gij er bij komt is denten gegaan, tenzij door de contribuanten zelf betaling per giro werd toegezegd. Degenen, die dit betreft en die hun contributie nog niet overgeschreven hebben, wordt dringend ver-

het er altijd nat en het druipt en sijpelt altijd. Dat komt, omdat deze stapel rijshout dienen moet als middel ter afkoeling van het koelwater van de machines. Dat water komt heet aan boven op het rijshout. Daar komt het uit een buis en zakt dan langzamerhand naar beneden. Eerst is het een grote stroom, dan wordt het een klein stroompje en hoe langer hoe meer verdeelt het water zich tot het onderaan als een stofregentje weer te voorschijn komt. Die motregen is precies hetzelfde water, dat er boven instroomde. Het is alleen verdund, het is verdeeld. Bovendien zijn er sommige vuiltjes ergens blijven hangen, maar andere vuiltjes zijn er bij ingekomen. Welnu, zo gaat het ook met allerlei opvattingen van de wetenschap. De universiteit is de bovenkant. Daar zijn dagelijks honderden van de knapsten van ons geslacht bezig om opvattingen te formuleren en te propageren voor duizenden jonge mensen, waaruit leiders van ons volk zullen groeien. Allerlei meningen worden daar verkondigd, meestal zonder dat deze rekening houden met het W o o r d van God. Straks gaan deze jonge mensen gewapend met hun zogenaamde wetenschappelijke opvattingen het leven in. Zij worden leraren aan gymnasia, hogere burgerscholen en kweekscholen. Daardoor komen de heden verkondigde opvattingen over een jaar of tien onder de jeugd; zij komen bij de onderwijzers; weer een jaar of tien later heerst er onder de zogenaamde meer ontwikkelde mensen een zekere overtuiging. De onderwijzers brengen het naar de lagere scholen, de krant gaat in dezelfde geest schrijven en 10 a 20 jaar later zegt de massa hetzelfde als wat 40 jaar geleden door de universiteit werd verkondigd. Het is dan wel, net als het water in het rijshout, wat verdund en een beetje veranderd, enerzijds is het soms wat minder gevaarlijk en anderzijds is het wat meer gevaarlijk, — maar als gij in uw omgeving in evangelisatie-werk, in uw maatschappelijke activiteit en op het politiek terrein strijden moet tegen hen, die de zaak van het koninkrijk Gods schaden, dan zijt gij in feite bezig met het bekampen van meningen, die 40 jaar geleden aan de universiteiten werden gepropageerd. W a t moeten wij daar nu tegen doen ?

zocht dat nog deze maand even in orde te willen maken. Het is ons niet teveel moeite een persoonlijke herinnering te zenden, maar het brengt gezien het steeds groter wordende aan-

tal girobetalers zeer belangrijke kosten mee, die op deze wijze voor de V.U. bespaard kunnen worden. Nu alvast hartelijk dank.

3143

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

VU-Blad | 252 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1960 - pagina 199

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

VU-Blad | 252 Pagina's