Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1961 - pagina 25

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vrije Universiteitsblad 1961 - pagina 25

3 minuten leestijd

DE VERPLEEGSTERSSCHOOL Volgens belofte en m aansluiting op wat de direktrice van het ziekenhuis, zuster N. Verburg, in het nummer van januari 1960 vertelde over de ziekenhuisbouw, vind ik het prettig u deze keer iets mede te delen over de komende verpleegstersopleiding. De eerste vraag, die gesteld moet worden, is: „Wanneer komt het ziekenhuis aan de Amstelveenseweg in gebruik?" Volgens de raming zal de bouw in 1963 gereed zijn. Daarna komt de inrichting aan de beurt, welke, zoals u zult kunnen begrijpen, ook geruime tijd zal eisen. Eerst als deze klaar is, zullen de patiënten ontvangen kunnen worden. Op dit tijdstip zullen ook de verpleegsters klaar moeten staan en, zoals in elk ziekenhuis, horen daar ook leerling-verpleegsters bij. En zo belanden wij bij de opleiding van deze meisjes. Als wij uitgaan van bovengenoemde schatting van de openingsdatum van het ziekenhuis, dan kunnen wij vaststellen, dat reeds voordien de opleiding van de leerlingverpleegsters moet zijn begonnen. Wij bepaalden 2 oktober 1961 als de dag, waarop de eerste theoretische schoolperiode zal aanvangen. De selectie van de candidaten voor de eerste groepen zal beginnen in begin 1961. Het plan is om elk kwartaal, t.w. 1 oktober 1961, 1 januari 1962, 1 april 1962 enz. enz. een nieuwe groep in opleiding te nemen. De vorming der gehele persoonlijkheid zal in deze nieuwe opleiding een grote plaats gaan innemen. Het werk van de verpleegster vraagt veel, juist in dat deel van het werk, dat niet uit boekjes kan worden geleerd. De aanpak van het werk, de houding tegenover de zieke, zowel de volwassene als het kind, de ernstige zieke als degene, die voor een kleine of kortdurende behandeling komt, vraagt een speciale houding van de verpleegster, maar ook van de verpleegster in opleiding. Dit te begrijpen, dit aan te voelen,

is een der voornaamste bestanddelen van ons werk. Een andere, in het volledige plan van de opleiding zwaar wegende faktor is de volgende : Zoals gezegd zal het eigen ziekenhuis van de Vrije Universiteit eerst in 1963 klaar komen. Reeds lang tevoren zullen de leerlingverpleegsters het in theorie geleerde praktisch moeten oefenen. Verplegen is en blijft toch altijd ook nog h a n d w e r k ! Wij hopen de oplossing van dit probleem te vinden in „vriendendienst" van geestverwante ziekenhuizen. Direkties van ziekenhuizen, welke, wat instelling betreft, verwant zijn aan de Vrije Universiteit, zegden ons reeds hun medewerking toe. De vraag, die door ons aan hun gesteld wordt, is deze : „Mogen onze toekomstige leerlingen in uw ziekenhuizen praktijkwerk doen in de periode, die ligt tussen de opening van de verpleegstersschool en de ingebruikneming van het academisch ziekenhuis der Vrije Universiteit ?" Wij zijn dankbaar voor de tegemoetkomende houding en de hulpvaardigheid, die wij tot dusver hebben ontmoet, al zal er nog wel het een en ander besproken moeten worden alvorens het zover is ! Het plan is, dat de leerlingen in deze ziekenhuizen op bepaalde afdelingen gaan werken en op deze wijze het in theorie geleerde praktisch leren toepassen. Zij worden hierbij begeleid door haar, uit de theorieperiode bekend geworden leraressen in de verpleegkunde (zelf ook van origine verpleegster!). Na elke praktijkwerkperiode volgt dan in het schoolprogramma weer een theoriestage. Datgene, wat in de praktijk beleefd en gedaan werd, kan dan nog eens rustig worden besproken, waarbij de verschillende achtergronden kunnen worden belicht. Het werk op de ziekenafdeling, dat hierna zal volgen, wordt dan weer theoretisch voorbereid en zo krijgt elke leerling gelegenheid ervaring op te doen en andere werksystemen 9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

VU-Blad | 184 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1961 - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

VU-Blad | 184 Pagina's

PDF Bekijken