GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 173

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 173

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ALGEMENE DIDACTIEK De naam van de afdeling „algemene didactiek" geeft aan, dat zij zich bezighoudt met de bestudering van het onderwijsproces. Het bijvoeglijk naamwoord „algemeen" duidt er echter op dat het hier om de algemene aspecten van het onderwijzen gaat. Dit betekent dat niet het leerstofgebied, het „vak" in het centrum van de belangstelling staat, maar evenmin het schooltype waarin het onderwijs gegeven wordt. Op zoek naar voorwaarden, waaraan in het algemeen het onderwijs moet voldoen om een bedoeld effect te bereiken, stuiten wij in de eerste plaats op het feit dat daarbij de leerling ook een hoofdrol vervult. Onderwijzen is immers in de grond van de zaak het bevorderen van het leren van de leerling. Daarom moet het in de eerste zin gebruikte ,,onderwijsproces" eigenlijk vervangen worden door onderwijsleerproces. Dit wil zeggen dat niet alleen het onderwij sgedrag van de leerkracht, maar ook het leergedrag van de leerling, of liever nog de interactie van deze twee ons onderwerp van studie (van onderzoek en van theorievorming) is. Hieruit volgt weer dat de algemene didactiek nauwe relaties met de psychologie moet onderhouden. Vragen ten aanzien van de motivatie van leerkrach-

ten en leerlingen, het verloop van de diverse leerprocessen, de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van het kind, e.d. zijn nl. in eerste instantie het studie-object van de psychologie — alleen het kader waarin dit gebeuren plaatsvindt, nl. in een school, is specifiek van de didactiek. Met deze laatste opmerking komen wij tot een tweede, voor dit veld van studie zeer belangrijke feit. In de huidige samenleving geschiedt verreweg het grootste gedeelte van het onderwijzen van de jonge generatie door professionals in daartoe ingestelde instituten, de ,,scholen". Door dit onderwijs wordt de jeugd ingeleid in de cultuurwereld, maar het heeft tevens zeer belangrijke economische, politieke en sociale bedoelingen. Dit betekent dat in de algemene didactiek het gehele maatschappelijk verband waarin de school is opgenomen, grote aandacht moet ontvangen — vooral omdat de snelle veranderingen in onze maatschappij in de richting van een intensivering van de rol van het geïnstitutionaliseerde onderwijs plaatsvinden. De school gaat niet alleen in de totaliteit van de opvoeding van het individuele kind, maar ook in de maatschappelijke ontwikkelingen een steeds

groter plaats innemen en een steeds belangrijker functie vervullen. Waaruit weer geconcludeerd kan worden dat de algemene didactiek ook nauwe relaties met de sociologie moet onderhouden. Uit het voorgaande volgt in de eerste plaats dat de naam ,,algemene didactiek" voor deze studierichting niet meer de meest geëigende is. Schoolpedagogiek en onderwijskunde, komen dan ook meer en meer in zwang. Vooral de laatste term heeft de bedoeling de noodzaak van een interdisciplinaire samenwerking tussen pedagogiek, psychologie en sociologie bij de bestudering van de problematiek van de schoolwereld te benadrukken. Een tweede gevolgtrekking is dat het grote belang van een feitelijke basis voor de theorievorming op dit gebied steeds meer onderkend wordt. Willen wij iets zinnigs kunnen beweren over de voorwaarden waaronder een schoolsysteem maatschappelijk goed functioneert en waaronder het onderwij s-leerproces in een groep optimaal verloopt, dan zullen wij van deze sociologische, psychologische en agogische processen meer moeten weten. Bovendien zullen wij zo objectief mogelijk kunnen vaststellen of onze doelstellingen zijn bereikt of niet. De onderwijskunde zal

^

<

Ondergetekende: naam: L ^

AANMELDINGSFORMULIER

,

adres: woonplaats: verzoekt toezending van 1

1 toegangsbewijzen voor

de

„open dag"

(aantal) van de subfaculteit der opvoedkunde. OPGAVE UITERLIJK 3 JANUARI 1971 ^ W r

OPEN D A G 16 JANUARI APELDOORN

Deze kaart alleen invullen en opzenden bij deelname.

S.v.p. duidelijk

Datum:

en volledig

invullen. Handtekening:

vu-BLAD

1 1

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's

Vrije Universiteitsblad 1970 - pagina 173

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

VU-Blad | 187 Pagina's