GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 289

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 289

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

dag is niet bedoeld om de voorafgaande dagen uit te wissen. De landdieren delen in de zegen over de mens. Het bijbelverhaal wil dé hoogmoedige mens voorhouden: de mug en de worm waren er eerder dan ui Met 'Adam eerst, daarna Eva' sluit Paulus aan bij de joodse voorstelling: wat eerder geschapen is, is belangrijker. De ouderdom van de bomen maakt de mens deemoedig. d. Juist door het begrip 'beeld Gods' wordt een relatie tussen God en mens uitgedrukt. De vrijheid die de mens ontvangt, kan daarvan niet worden losgemaakt. Zij is gericht op het doel van de opdracht. Per geval moet bekeken worden, vanuit welk mensbeeld voor welk doel met welke middelen de mens zijn vrijheid gebruikt. Planten en dieren worden geschapen 'naar hun aard'.

3n :ie 0-

tiet uit en /el ds

op ;nen. rijnis :en ats ïde

maar de mens 'in G o d s b e e l d ' : als o o k hij zich 'naar zijn a a r d ' zou g e d r a g e n , driftig en willoos, w o r d t de aarde o n b e w o o n b a a r . Het is de aard van d i n g e n en planten en d i e ren zich beschikbaar te h o u d e n , zich te laten gebruiken, maar juist d a a r o m m a g de mens hen niet o v e r w e l d i g e n . Hij m o e t r e k e ning houden met de aard van de a n d e r e levende w e z e n s en de w e t t e n waarnaar God hen laat leven. Een g o e d e ruiter kan volgens Barth nooit g e h e e l g o d d e l o o s zijn! e. De mens w e r d g e f o r m e e r d van stof uit de aardbodem. Juist als a a r d m a n beseft hij dat de aarde n i e t j i é m t o e b e h o o r t . Als aarde-bewoner heeft hij er w e e t van, dat het wezenlijke van w o n e n is: v e r s c h o n e n , de dingen sparen. A d e m en a d a m a h horen bijeen en zijn van elkaar afhankelijk. Zij bewaren elkaar w e d e r z i j d s v o o r v e r g o d d e lijking! De mens is een deel van de n a t u u r i sn mag dus niet eenzijdig zijn positie tey

genover de natuur benadrukken. f. God blies de levensadem in zijn neus: de mens zal schepsel blijven en nooit deelhebben aan de oneindige mogelijkheden van God zelf (wat b.v. Moltmann, meer rooms dan reformatorisch, wel verwacht). g. De mens krijgt de opdracht te heersen over de aarde, maar dat heersen moet analoog zijn aan Gods regeren over de mens. Hoe God heerst, zien wij in Jezus die de minste wilde zijn.^jiliefiiaeJXJiLdjenetT. h. Niet tot heer óver de aarde is de mens gesteld, maar tot heer óp aarde. Het hebreeuwse woord voor 'bewerken' bevat de notie van het dienen. De aarde wordt bediend. Genesis zegt niet dat de hof er is voor de mens.

de aarde bewoonbaar wordt. Wie 'weest vruchtbaar' losmaakt van 'bewoon de aarde', maakt de mens tot een natuurnoodwendigheid. Dat is bij de konijnen af. De aarde moet bewoonbaar blijven en dat betekent een geboortenregeling. Dat zit er in Genesis al in. En Deuteronium 33 geeft een bedekte hint: laat Ruben niet op de toer gaan van de ongeremde vitaliteit, laten zijn mannen te tellen blijven! Dat de uitverkorene vaak vitaal blijkt te zijn, wil niet zeggen dat het vitale uitverkorene is. Ook de kinderloze krijgt een naam, een ""huis in Israël (Jesaja 56). Wie geboortenbeperking onnatuurlijk noemt, vergeet dat juist de ouderzorg van de boven de natuur staande mens natuurlijk is en dat trouwens ook in de natuur de meeste eikels nooit een eik worden. Dat men de natuurlijke gevolgen van een na-

i. De mens m o e t b o v e n d i e n de hof ' b e w a ren', een te t a m m e vertaling v o o r een w o o r d dat ' b e w a k e n ' b e t e k e n t . Hij m o e t d e hof in b e s c h e r m i n g n e m e n t e g e n . . . t e g e n wie anders dan de mens? Hij m o e t v o o r a l zichzelf in d e gaten h o u d e n ! De natuur heeft een eigen w e z e n dat b e h o e d m o e t w o r d e n . De m e n s m o e t een e v e n w i c h t z o e ken tussen t e c h n i e k (bewerken!) en natuur (bewaren!).

t u u r p r o c e s niet m a g v e r i j d e l e n , berust o p de onbijbelse g e d a c h t e : w a t de natuur doet,, is g o e d . Biologen stellen w e l eens de vraag of ' w o r d t talrijk' e e n g e b o d of een verlof is. Het is beide, maar dan niet t o t een o n b e p e r k t e g r o e i . De paus m i s b r u i k t deze bijbeltekst v o o r een heidense visie. H e i d e n e n verheerlijken de mens als een n a t u u r w e zen, maar de bijbel ziet h e m als b e e l d van G o d die w o n e n wil.

j . De n a a m g e v i n g van de dieren d o o r A d a m wijst allereerst o p een n a u w e verw a n t s c h a p tussen mens en dier.

Israël w e e t dat er geen v e r w e k k i n g e n k u n nen plaatsvinden dan in het p e r s p e c t i e f van het s c h e p p i n g s v e r h a a l , waarin o o k de s c h e p p i n g van c u l t u r e n aan de o r d e is. D a a r o m grijpt het begin van Genesis 5 nog even terug o p Genesis 1. Er is hier g e e n natuurdrift in het spel. Alles is b e t r o k k e n op het b e w o n e n van de aarde. Nota b e n e : zelfs het paradijs is b e g r e n s d . Een a f g e p e r k t e tuin is iets a n d e r s dan w a t een i m perialistisch kapitalisme v o o r o g e n heeft.

k. De s a b b a t is g e r i c h t t e g e n het o n g e l i m i t e e r d e g e b r u i k van de t e c h n i e k : G o d zelf s c h e n k t het vuur aan de mens, maar iedere z e v e n d e dag m o e t deze het w e e r t e r u g g e ven. I. ' W o r d t veel' b e t e k e n t : v e r s p r e i d t u zo, dat

29

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 289

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's