GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 91

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 91

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

tionair wat die mensen doen, maar daar zit toch een stuk vrijheid van religie en christendom in.' Prof. Kuyk herinnert zich uit zijn jonge jaren hoe de toenmalige Amerikaanse minister van buitenlandse zaken, John Foster Dulles, in Rusland een agressieve macht zag, waartegen een blok moest worden gevormd. 'Ik was toen een kleine jongen, maar ik herinner me nog, hoe mijn vader dat soort dingen rechtvaardigde. Hij zei gewoon: Foster Dulles is een christen. Dat had een geweldige invloed, vooral onder de christenen en dat werkte verlammend in deze zin, dat de mensen dachten: nou, maar die moet het dan wel weten. Wij wisten het niet.'

concrete omstandigheden, kortom: met oppositie valt nog te discussiëren.

Boycot Boycot, zei prof. Kuyk, is machtsvertoon en heeft de tendens de machten waartegen het zich keert te vervangen door een andere macht. Oppositie echter laat primair de langs democratische weg tot stand gekomen macht intact. In de praktijk kan elke oppositie 'om des gewetens wil' tot boycot worden en men mag niet uitsluiten dat er situaties zijn waarin het geboden is, dat men tot geweld over gaat. Uitstel van oppositie nü, kan noodzaak voor een boycot in de toekomst oproepen.

Inicrimpen

'Ik herinner me nog, hoe mijn vader dat soort dingen rechtvaardigde. Hij zei gewoon: Foster Dulles is een christen.'

Afgoderij Dat is dan wat ze westelijke wetenschap, of westelijke cultuur noemen, maar in wezen is het natuurlijk afgoderij. Ik probeer dit werkelijk te zien vanuit een bijbels standpunt. Het is wat Paulus noemt "de machten dezer eeuw" en een ander moment zegt Paulus ergens "de machten in de lucht". Dat zit in wezen achter mijn betoog. Ik heb er geen behoefte aan een pacifist te overtuigen, maar ik heb wel behoefte eraan tegen iemand die christen is. te zeggen: juist vanuit jouw christendom zou je oog moeten hebben voor die machten van deze eeuw, waar jij je vertrouwen op stelt.

Tegenover VU-magazine verduidelijkt prof. Van NAVO-mythologie keert het gesprek Kuyk deze passage door te wijzen op het terug naar het zeer concrete punt van verzet in Duitsland tegen het nazi-regime. NAVO-geldgever. VU-magazine vraagt 'Die mensen in Duitsland, ook de christeprof. Kuyk zich voor te stellen dat hij nen, zaten met hun ogen dicht en later hadminister was. Waar zou dan zijn streven op den ze de rotzooi. Met andere woorden: gericht zijn? je moet er bovenop springen op het moment 'Ik zal er nooit komen te zitten, maar ik dat je het weet. Je hebt dan nog vrijheid zou er een punt van maken een inkrimping om oppositie te bedrijven, maar als je dat van NAVO-taken te bewerkstelligen. Er niet meer hebt, dan ga je boycotten. zijn nieuwe ministers; Luns is weg. De Zo'n eruptie met geweld, dat komt pas, als regering kan een fantasievolle buitenlandse de mogelijkheden tot democratisch overleg politiek gaan voeren en een defensiepohtiek, nul zijn geworden. Dat is bij de NAVO nog waarbij ze in NAVO-verband gaat wijzen op niet het geval. Er is nooit oppositie tegen de het feit dat de taken ingekrompen moeten NAVO geweest. Het is alleen van de laatste worden. Dat ze niet alleen praten over troe- twee jaar dat hoogleraren en studenten, maar penvermindering, maar dat ze ook zeggen: ook niet zoveel, gaan zeggen: jongens, het we gaan op andere punten de NAVO inkrim- wordt een beetje al te gek, we worden in dienst genomen van het militair apparaat. In pen.' Nu hij geen minister is (en naar zijn zeggen de VS zijn de studenten en hoogleraren beook nooit zal worden) heeft prof. Kuyk ge- gonnen, maar daar was het ook te laat. kozen voor de weg van oppositie. Niet van Dat was gefundeerd op Vietnam, niet tegen boycot. In zijn inaugurele rede zei hij daar- de NAVO. En wij kunnen dus ook in zo'n over onder meer, dat oppositie tot het uiter- situatie komen waarin we zeggen: nou is het ste toe de democratische weg van besluit- te laat. En om dat voor mijzelf persoonlijk vorming wil bewandelen en daarom ook van te voorkomen, vind ik dat ik het nu maar alternatieven weet. Oppositie houdt boven- moet zeggen, ook al zeggen honderden perdien rekening met de geschiedenis en de sonen: je bent links. Ik ben niet links.'

Machtsvorming Waarom is de NAVO destijds zo aangeslagen in christelijke kring? Dat is natuurlijk te verklaren uit de malaise die er na de oorlog heerste, maar daar zit ook het element in van christelijke machtsvorming. Men heeft nooit gezegd dat de Amerikaanse macht een typische christelijke machtsvorming was, maar men heeft wel altijd gelet op het feit dat een heleboel van de leidende figuren iets met het christendom te maken hadden. Dat is onmiskenbaar. Men heeft wel gezegd: het is misschien niet helemaal antirevolu37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 91

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's