GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 70

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Talenkennis is toekomst Vlot talen spreken betekent: carrière maken, voor vol worden aangezien, internationaal mee kunnen. Bovendien komen wij als Nederlanders steeds meer in kontakt met andere landen door zaken en vakanties. De methode van talenstudie is de laatste jaren nogal revolutionair gewijzigd, 't Talenpraktikum (lezen luisteren - spreken - vergelijken) overtuigde meer en meer kritische onderwijsexperts. Zelfs het Ministerie van Onderwijs accepteerde dit jaar officieel deze methode.

Studeer thuis Engels, Frans,. Duits, Spaans of Italiaans, via de nieuwste methode: het talenpraktikum per band/cassetterecorder. Duizenden enthousiaste cursisten. Onze cursussen zijn o.a. in gebruik bij De Centrale Opleidingsdienst van de PTT, Universiteit en veel grote bedrijven. Verruim uw blik en bouw aan uw toekomst met UW PRIVÉ-TALENPRAKTIKUM. Recorders ook in huur met recht van koop.

TAAIRECORD TAUNPRAKTIKUMTHUIS Heinsbergenstraat 50, Uden (N.B.) Tel.: (04132.) 2637 of 4637 BON voor brochure en gratis proefles plus proefband/proefcassette (streep door wat u niet wenst): O Engels O Frans O Duits O Spaans O Italiaans (vakje s.v.p. zwart maken) VU 1 Naam: Adres:

i 16

Woonplaats: Telefoon: Bezit wel/geen band/cassetterecorder. (Zend deze bon in envelop zonder postzegel aan antwoordnummer 3, Uden N.Br.).

m

magazine

ven. De reden waarom Philips dan toch in een land als Tanzania blijft zitten, ligt in het feit dat Tanzania aanzienlijk meer invoerrechten heeft gelegd op de invoer van complete radio's dan op onderdelen.'

Begeren Zoals Philips begerenswaardig is voor de industrie-arbeiders in Arusha, zo is het werken in de stad begerenswaardig voor de overwegend agrarische bevolking van Tanzania. Vooral de jongeren die volledig lager onderwijs hebben gevolgd, sommigen zelfs middelbaar onderwijs, komen tot de ontdekking dat ze in het dorp waar ze wonen niet aan de slag kunnen. Ze proberen op allerlei manieren in de stad een baantje te vinden, maar daarin zijn ze nooit de enigen.

L

J

*rt.±=.=.=^^4^ —" •

0

De westerse vestigingen in de steden zullen die beweging wel mee helpen stim^uleren, maar zegt Brongers, eigenlijk moet je voor de oorsprongen ervan teruggaan naar de tijd van de koloniale overheersing. Clausen, een socioloog die in Zambia actief is geweest, zegt: De koloniale mogendheden hebben het denken van de mensen zodanig beïnvloed, dat daar de basis is gelegd voor het aannemen van een westers waardenpatroon en de mogelijkheden om straks naar de stad te gaan trekken. Dat staaft hij met voorbeelden: mensen die vroeger missie-onderwijs hebben gehad, zijn vrij sterk beïnvloed door westerse waarden. Mensen die vroeger in koloniale bestuurscentra hebben gewoond, die Engels spraken, die hebben notie gekregen van hoe het leven in de stad is en dat het de moeite waard is er naar toe te gaan. Daarmee is de vervreemding van het traditionele leefpatroon al begonnen. De factoren die Clausen noemt, werken allemaal op de arbeiders van Philips. Ze behoren tot de chagga-stam, waarvan over het algemeen wordt gezegd, dat hij het meest verwesterd is en dat de leden van de stam de beste opleidingen hebben gehad.

Ujamaa De verwestersing van de samenleving in Tanzania, met haar oorsprong in het koloniale verleden en op het ogenblik versterkt

door westerse vestigingen in de steden, druist regelrecht in tegen de Ujamaa-filosofie, zoals die werd geformuleerd door president Nyerere. Volgens deze filosofie zou de ontwikkeling van Tanzania tot een moderne socialistische staat gebouwd kunnen worden op de traditionele samenleving van Tanzania, namelijk de 'extended family' (grootfamilie). In deze extended family kende men allerlei vormen van coöperatieve activiteit en wederzijdse hulpverlening. In de loop van Tanzania's bestaan bleek dit principe te worden overstemd door andere structuren, vooral economische, die door de vroegere koloniale overheersers werden geïmporteerd. Europeanen en Aziaten waren bevoordeeld boven de grote massa Afrikanen en hadden met name de industrie en handel in handen. In het vijfjarenplan 1970-'75 kreeg de noodzaak het platteland te ontwikkelen grote nadruk.

Rigoureus Joop Brongers wijst op een onderzoek dat is verricht door een Belgische psychologe, waaruit is op te maken dat de arbeiders in de industrie meer geneigd zijn zich te oriënteren op hun individuele leefsituatie, meer op materiële behoeften, dan op een collectief behoeftenpatroon en een solidariteitsgedachte. 'Het is zo, dat het socialisme in Tanzania een labiele toestand is. Daarom sta ik ook zo op die medeverantwoordelijkheid van de Afrikaanse arbeiders.' Wanneer die medeverantwoordelijkheid zou kunnen worden gerealiseerd, dan zou het denkbaar zijn dat het winstmotief van Philips in het gedrang zou kunnen komen. Brongers: 'Ik

L„i

j

i

f--'-—-'-^

m^

i

0

JS3S|^^^H^ ben daar zelf rigoureus in. Ik zou zeggen: dan maar geen winst, of voor mijn part wel winst, maar die mag niet worden geëxporteerd. Dat hangt ook samen met wat wijzelf willen. Tinbergen zegt dat we een stuk van onze economische groei zullen moeten opofferen voor de ontwikkelingslanden. Dat zou betekenen dat we dat hele winstprincipe onder ogen moeten zien. Nu ben ik geen econoom, ik kan er dus niet zoveel van zeggen, maar volgens onze maatstaven betekent het, dat het gewoon niet kan. Ik heb er met mensen van Philips over gepraat en die zeggen: mijnheer Brongers, als we gaan doen wat u wilt, dan moeten we daar de fabriek sluiten. Dan is mijn antwoord bijna van: nou, dat moest u misschien dan ook maar doen.'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's