GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1972 - pagina 438

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1972 - pagina 438

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DIE TYD VIR 'N „BELYDENDE KERK" IS DAAR mÊÊÊmmmmmÊmmmaKÊmimÊtmmmmmÊmÊmÊmÊmmmmmmmmmmmtmmm

DS. NAUDÉ MET DOOD GEDREIG

dreigd: 'Jy het die Afrikanerdom verraai. Ons sal jou vernietig,' enzovoorts. Maar er waren ook andere reacties, zoals die van André de Villiers, 'n voormalige moderator van de Presbyteriaanse Kerk: 'Ds. Beyers Naudé behoort als een profeet onder zijn mensen te worden beschouwd. Het is te hopen, dat zijn voorbeeld door anderen gevolgd wordt.'

bestaan van die Afrikanervolk en die verontregting van miljoenen nie-blankes. Wat die kerklike aspek betref, is daar o.a. d/e weiering om nie-blanke Christene tot ons eredienste toe te laat, die vrees vir nouwer geestelike verkeer met hierdie Christene en die ontsettende skade wat dit vir die kerstening van die heiden berokken. Hierdie besware is by my nie gebore uit poli-

Van Ons Baad se Verteenwoordirer

JOHANNESBURG. r \ S . C. F. B. NAUDÉ het lang kwelde ds. Naudé het lidmaatschap van deze - mede door zijn vader - in 1918 opgerichte organisatie, die een stuk ongecontroleerde macht in de Zuidafrikaanse samenleving was gaan uitoefenen, vooral sinds de nationalisten in 1948 aan het bewind waren gekomen. Ook op kerkelijk terrein begon de Broederbond zich te bewegen uit bezorgdheid over het toenemend aantal predikanten in de drie Afrikaanse kerken, dat uiting gaf aan gevoelens van twijfel of het apartheidsbeleid bijbels gerechtvaardigd was. Ds. Naudé raakte in een loyaliteitsconflict. Enerzijds had hij 22 jaar geleden een belofte van geheimhouding afgelegd bij zijn toetreding ais lid van de Broederbond (van diverse afdelingen waarvan hij voorzitter was geweest), anderzijds dwong zijn geweten hem te breken met deze organisatie waaraan hij toch zovee! dankbare herinneringen koesterde en waarvan vele leden z'n vrienden waren. Hij raadpleegde voorjaar 1963 over de aan te nemen houding prof. A. S. Geyser, die in die dagen in proces gewikkeld was met de Nederduits l-lervormde Kerk, omdat hij was afgezet als predikant (prof. Geyser had o.a. bezwaren geuit tegen een kerkorde, die het lidmaatschap van zijn kerk reserveert voor blanken). Enkele 'omzendbrieven' van de Broederbond, waaruit de bemoeienis met kerkelijke zaken van deze organisatie bleek, liet ds. Naudé achter bij zijn collega, die publikatie ervan belangrijk achtte. Grote opschudding in Zuid-Afrika verwekten de onthullende artikelen in de Sunday Times. De Zuidafrikaanse Radio onderbrak die zondag het programma om sussende verklaringen af te leggen over de plotseling in de openbaarheid rollende geheimen van de Broederbond (een ervan was, dat de voorzitter van de Zuidafrikaanse omroep, dr. Piet J. Meyer ook voorzitter was van de Broederbond). Ds. Naudé werd bestookt met dreigtelefoontjes en kreeg zelfs twee anonieme brieven waarin hij met de dood werd be22

Eredienst van een Onafhankelijke Bantoekerk in een van de parken van Johannesburg.

Uit de brief aan de Broederbond, waarin ds. Naudé meedeelde, waarom hij als christen en als predikant niet langer lid kon zijn van deze organisatie een citaat, dat illustreert welke gevoelens o.a. ds. Naudé tot zijn stap dreven. 'Dis geen geheim, en u is almal bewus van die feit, dat ek bale ernstige bedenkinge nahou oor sommige van die wetgewing, standpunte en praktyke in Kerk en Staat wat ons verhouding tot die ander bevolkingsgroepe raak. Wat die staatkundige aspek betref, noem ek as voorbeeld die Ontugwet, die Rassenklassifikasiewet, die Groepsgebiedewet en die nuwe Bantoewysigingswetsontwerp wat almal bepalinge bevat wat volgens die lig van wat ek as Christen het, die Bybelse eis van geregtigheid, naasteliefde en barmhartigheid verkrag. Ek verwys ook hier na die onmoontlikheid on totale apartheid toe te pas sonder ernstige bedreiging van die voort-

tieke oorweginge of persoonlike belang nie, nog minder as 'n valse liberalisme of wereldse humanisme, maar is die vrug van Christelike oortuiginge en Bybelse sieninge wat na langdurige studie en besinning van Gods Woord in My binneste gestalte en vorm gekry het. En hierdie oortuiginge word deur my gehuldig en uitgespreek, in die aangesig van bale teëkanting en doelbewuste wanvoorstelling, juis omdat ek op grond van die duidelike uitspraak van Gods Woord ons Kerk en ons volk wil help om te besef dat die voortbestaan van ons volk alleen verseker kan word as ons in alles en bo alles gehoorsaam is aan God en aan sy Woord.'

'Bont massa' Ds. Naudé aanvaardde het directeurschap van het Christelijk Instituut in 'n bijeenkomst in het gebouw van de Methodisten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's

VU Magazine 1972 - pagina 438

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

VU-Magazine | 570 Pagina's