GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 297

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 297

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bestuurskundig onderzoek: Twente zou kleine provincie moeten zijn 'Drie belangrijke punten die uit dit onderzoek iets wezenlijks moeten voorstellen of worden voortvloeien zijn naar mijn gevoel: (a) het "ont- opgeheven. Men had een politiek orgaan voor werp van wet op de gewesten " is niet zo 'n geluk- ogen, dat over de nodige bevoegdheden zou kige greep geweest; (b.) gemeentelijke herinde- moeten kunnen beschikken. Tevens had men lingen worden niet voorgesteld, wel wordt een in de Rijnmondraad een voorbeeld dat niet gemeentegrootte van 15.000 gewenst geacht en direkt aantrekkelijk kon worden genoemd. (c.) de uitkomsten van het onderzoek kunnen Een van de eerste initiatieven die door de landelijke betekenis hebben', aldus drs. J. N. Twenteraad werd genomen bestond dan ook Breunese, bestuurskundige aan de VU, spre- uit het polsen van een aantal hoogleraren kend over het rapport van een Bestuurs- voor het verrichten van een onderzoek, dat onderzoek Oost-Nederland (BON). Samen tenslotte werd opgedragen aan de hoogleraren met drs. L: C. Brinkman stond hij VU-maga- Brasz en Van Wijnbergen. Het Twents-Oostzine over het onderzoek te woord; beiden gelderse onderzoeksgebied omvatte 44 gemaakten deel uit van het onderzoekteam. meenten met samen ongeveer 1 miljoen inHet onderzoek stond onder leiding van de woners. Drs. Breunese tot VU-magazine: 'Op VU-hoogleraar prof. dr. H. A. Brasz en diens deze schaal is in ons land nog nooit onderzoek Nijmeegse collega prof mr. S. F. L. baron van gedaan op het gebied van bestuurskunde. Bij Wijnbergen; het vormde de basis van een een inwonersaantal van een miljoen, kun je door beide hoogleraren geschreven 'voorlopig spreken van provincieschaal'. beleidsadvies'. Inderdaad is in dat voorlopige advies weinig Schaalverandering waardering te vinden voor de ontwerp-wet op de gewesten. Beide adviseurs gebruiken zelfs Het probleem dat moest worden onderzocht liever de toch niet geheel toegankelijke term was niet typisch Oostnederlands. Het had te 'regionale gebiedscorporatie', dan het woord maken met het proces dat lang geleden 'schaal'gewest', omdat zo schrijven zij, 'daarover verandering' is komen te heten en waarin zoreeds zoveel misverstanden bestaan'. Het rege- wel bevolkingsgroei als grens- en blikverruiringsbeleid, zoals dat uit het wetsontwerp ming meespelen. Waar maatschappelijke verblijkt wordt 'te weinig geloojwaardig' gs,notm&. anderingen optreden moet het openbaar beenerzijds kunnen gemeenten vrijwillig regio- stuur ervoor zorgen mee te veranderen opdat nale bestuurseenheden vormen, anderzijds is geen knel- en wrijfpunten ontstaan. Waar de rijksoverheid wel degelijk uit op verschui- maatschappelijk het meest verandert, zal ook vingen in de machtsposities van de verschil- het meest behoefte worden gevoeld aan belende overheidsorganen, al wordt dat niet luid en duidelijk gezegd. Wat betreft het tweede punt van de heer Breu- Drs. J. N. Breunese nese (geen herindeling van de gemeenten) kan worden gezegd, dat in plaats daarvan wordt voorgesteld de taken anders te verdelen - waarover straks meer - en over de landelijke betekenis van het onderzoek zegt hij, dat het met dit rapport in de hand mogelijk is heel Nederland opnieuw in te delen in gewesten of provincies.

stuurlijke schaalverandering. In ons land is dat het geval in de stedelijke gebieden in het westen, en in plaatsen van meer dan 100.000 inwoners (Eindhoven; de Twentse stedenband: Enschede, Hengelo, Almelo). Op zoek naar een antwoord op de vraag welke bestuurlijke organisatie voor Oost-Nederland in de toekomst het meest wenselijk zou zijn, zette men zich aan het werk. Een belangrijk uitgangspunt was, dat problemen en in dit geval bestuurlijke problemen alleen zijn op te lossen, wanneer bekend is, welke eisen moeten worden gesteld aan een aantal belangrijke overheidstaken. Taak voor taak werd nagegaan (een paar voorbeelden: volkshuisvesting, werkgelegenheid, verkeer, volksgezondheid). Hoe lag de situatie op het ogenblik? Waren er knelpunten? Hoe zag de bestuurlijke organisatie eruit? Hoe luidden de wensen?

Taakbehartiging Er werd onderscheid gemaakt tussen zogenaamde 'ordeningstaken' (ruimtelijk beleid, volkshuisvesting, milieuhygiëne, economische zaken, recreatie en verkeer en 'verzorgingstaken' (sociale zorg, sport, toerisme, openbaar vervoer, vuilverwerking, openbare orde en veiligheid). Drs. Brinkman: 'Op die taakbehartiging is het rapport voor een groot deel gebaseerd. Gezegd wordt, dat ordeningstaken op een hoger niveau dan het gemeentelijke zouden moeten worden behartigd, terwijl

Drs. L. C. Brinkman

Twenteraad We houden ons voorlopig bij Oost-Nederland alleen. Daar besloot in het laatst van de jaren zestig een aantal organisaties (Belangengemeenschap Twente-Oost-Gelderland; Twentse Stedenband; Gewest Almelo) over te gaan tot oprichting van de Twenteraad, een samenwerkingsorgaan met ingebouwde tijdbom. Binnen vijfjaar na oprichting zou deze raad of 33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 297

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's