GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 247

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 247

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr.V.A.Cruz over zwarte theologie;

Er zou een derde-wereld theologie moeten komen 'Ongelukkig genoeg bleef de slavernij niet beperkt tot lijfeigenschap in de lichamelijke zin. Naast de fysieke overheersing werden zwarte mensen ook mentaal tot slavernij gebracht - de waarden van de meesters werden geïnternationaliseerd. Van ons werd geëist dat we ons Afrikaans verleden zouden verloochenen en de Europese waarden, waardoor we tot slavernij waren gebracht, te aanvaarden. In het ergste geval betekende dit, dat we moesten accepteren dat ons slaaf-zijn door God verordend was; en in het beste geval betekende het dat Shakespeare en Bach als normen golden voor literaire en muzikale creativiteit. Daarom zei Malcolm (Malcolm X, de in 1965 vermoorde leider van de Black Muslim-beweging in Amerikaj: 'De ergste misdaad die de blanke man heeft begaan is, dat hij ons heeft geleerd onszelf te haten,' aldus James Cone in een artikel over Zwarte Theologie, een beweging waarvan hij in Amerika een van de vooraanstaande vertegenwoordigers is ('Black theology and black liberation', opgenomen in de bundel 'Essays on black theology', vorig jaar verschenen in Johannesburg en door de Zuidafrikaanse regering verboden). Over zwarte theologie had VU-magazine een gesprek met dr. V. A. Cruz, die vorige maand aan de VU promoveerde tot doctor in de theologie. Eén van de stellingen bij zijn proefschrift ('The mark of the beast'j had als strekking, dat zwarte theologie, omdat ze door het evangelie is ingegeven, zich er niet van mag laten afhouden de bevrijding tot .stand te brengen door stelling te nemen en te strijden tegen blank racisme. De bijbelse opdracht te werken aan een verantwoorde verzoening mag daarbij niet uit het oog worden verloren. Het door James Cone aangehaalde stukje blanke theologie waarin het slaaf-zijn van de zwarten werd voorgespiegeld als van God gewild, blijkt voor dr. Cruz niet onbekend te zijn. Hij citeert wat vragen en antwoorden die voorkwamen in de catechisatie die op de plantages werd gegeven aan de kinderen van negerslaven: Wie gafje een meester en meesteres? Antwoord: God gaf ze. Wie zegt datje hun moet gehoorzamen? Antwoord: Dat zegt God. Waartoe heeft God je gemaakt? Ant-

woord: Om te zorgen dat er geoogst kan worden.

Militante predilcers Een gevolg van dit soort lessen {'perversies van het christendom', volgens dr. Cruz) was dat de gehoorzaamheid, zeg maar serviliteit, grote nadruk kreeg en een stuk geschiedenis uit dezelfde periode (eind achttiende, begin negentiende eeuwj op de achtergrond raakte. Het stuk namelijk dat had moeten gaan over

Dr. VIrgil A. Cruz (geboren in 1929 in New York City) kwam, na enige jaren dominee te zijn geweest, naar de VU en legde daar het doctoraalexamen af in het Nieuwe Testament. Hij vertrok weer naar de V.S. waar hij werd benoemd aan de Theologische Faculteit van de universiteit van Dubuque (Iowa). Dr. Cruz gaf o.m. colleges in het onderwerp Zwarte theologie; was lid van de National Association of Black Churchmen en was in Dubuque voorzitter van de commissie voor gelijke burgerrechten. Over zijn verblijf aan de VU zei dr. Cruz tot VU-magazine, dat dat voor een deel heeft bijgedragen tot zijn politieke bewustwording en wel via discussies, zelfs ruzies met studenten. Ook Martin Luther King ontmoette hij voor het eerst aan de VU. 'Bij de erepromotie van King in 1965 werd mij gevraagd als een van de gastheren op te treden. Ik heb toen gelegenheid gehad om met hem over verschillende dingen t e discussiëren. Dat was heel belangrijk voor mij.' Terug in Amerika (Dubuque) merkte dr. Cruz dat hij zelf geen klachten kon hebben over de behandeling die hem ten deel viel, omdat hij aan de universiteit verbonden was, maar dat dat voor studenten heel anders lag. 'Het zijn vooral de praktische dingen, zoals de mogelijkheid of onmogelijkheid om geld te lenen, die je veranderen. Meer dan de theorie of discussies.'

35

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 247

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's