VU Magazine 1973 - pagina 561
me verstrikt te zijn geraakt, zijn kerk uit de traditionele orde van ondergeschiktheid aan vreemd gezag heeft weten te leiden naar een eigen vrije ontwikkeling en toekomst.'
waren we bang voor de blanke in de kerk, maar in deze kerk is geen blanke behalve Jezus. Verder is er geen blanke, die we alles behoeven te vragen. Ikzelf ben in het bos geboren, zoals jullie. In deze kerk vrezen wij alleen God.' 'Handen om te werken' In zijn proefschrift signaleert dr. Van der Hoe pasteur David Donda zich die ontwikke- Poort dat in vergelijking met de beginperiode ling denkt, kan welUcht worden geïllustreerd van Gamba als onafhankelijke kerk expansieaan de hand van een fragment uit een toe- drang en het streven naar erkenning op de spraak die hij tweede kerstdag 1970 hield, voorgrond zijn komen te staan. Van aspirantstaande in de fundamenten van een te bou- kerkleden wordt een hoeveelheid praktisch wen polikliniek: werk gevraagd voordat ze als volwaardig kerk'God heeft ons handen, voeten en een hoofd hd kunnen worden toegelaten, terwijl vroegegeven om mee te werken. Jullie hebben inder- ger van hen werd gevraagd dat ze zouden tijd toch ook 'uhuru' (vrijheid) geroepen. De leren lezen. Een gevolg van die verandering is blanken zijn er niet meer om het voor ons te geweest, dat het aantal nieuwe leden sterk doen, we moeten het nu zélf doen. Waar blijven groeide: het verrichten van praktisch werk de 'mbuma na libusu' (eerste vruchten n.a.v. voor de kerk sprak meer mensen aan, dan het het pinksterfeest). Alle eerste vruchten zijn lezen Ieren. In hoeverre die verandering van voor God. Geld, dat is onze handen. Het werk normen in de toekomst van de kerk zal doorvan de kerk is het werk van het zweet van onze werken, is moeilijk te voorspellen. lichamen. Veel mensen weten wel te bidden, maar waar komt het geld voor het cement van- Andere houding daan ? God heeft ons handen gegeven om te wer- In het gesprek met VU-magazine geeft dr. ken. Wanneer iemand gewerkt heeft en een golf- Van der Poort te kennen, wel een negatieve plaat voor het dak van de dispensaire (kliniek) kant te zien aan deze nadruk op het werk. Zo koopt waarop zijn naam staat, is dat een getui- zou het gevoel kunnen postvatten dat het genis voor God van zijn werk op deze aarde. meewerken voldoende is om hd van de kerk Echt geven is geven voor God.' Een jaar later te worden, maar voor hem slaat de balans zei hij over de blanken onder meer: 'Vroeger toch door naar de positieve kant: het is de
De kerk gaat uit Familiealbum van een halve eeuw katholiek leven in Nederland, samengesteld door Michel van der Plas en Jan Roes 380 foto's op groot formaat 240 pagina's - ƒ15,00
mensen duidelijk dat het lid worden meer inhoudt dan het geloven; er wordt tevens verwacht dat men bepaalde dingen gaat dóen. 'Doordat dat element er vanaf het begin in zit, ontstaat er, hoe gebrekkig en weinig doordacht ook, toch een andere houding tegenover de medemens en de samenleving.' De vraag rijst, of de christenen van Gamba met name door de vele activiteiten die zij ontwikkelen en het totaal veranderde levensritme dat daarvan het gevolg is, niet in conflict komen met de waarden die traditioneel onder de bevolking van de streek leven. De vraag, met andere woorden, naar het insnijden van de kerk in de samenleving en omgekeerd van de samenleving in de kerk. Het is, volgens dr. Van der Poort, met name in de lokale groepen van Gamba zo geweest, dat bepaalde functies uit de traditionele religie werden overgenomen. Men ging daarmee verder dan de leiding van de kerk wilde. 'Waarschijnlijk heeft er in die groepen een stemming geheerst van: de 'big brother', de zendeling, is weggevallen, waarop daar een visie ontstond over de functie van de kerk die deze groepen in conflict bracht met de leiding. Di leiders verzetten zich tegen pogingen traditionele religieuze waarden in het christendom te laten opgaan, een verschijnsel dat overigens in veel Afrikaanse kerken voorkomt. Donda en de andere leiders van Gamba moeten
THOMAS SZASZ
De tweede zonde Uitspraken over huwelijk, seks, drugs, geestesziekte en psychiatrie 100 pagina's - ƒ8,90
Waarom ik dienst weiger
FREDERICK FRANCK
Beschouwingen van en over mensen die om gewetensbezwaren weigeren in militaire dienst te gaan 148 pagina's - ƒ12,50
JAN FOUDRAINE
Niemand/iemand
LÈNE DRESEN-COENDERS
Wie is van hout...
Getekende en geschreven meditaties tijdens een pelgrimstocht door Ceylon, India, de Himalaja en Japan 168 pagina's - groot formaat ƒ17,50
Vrouwenemancipatie en gezinsemancipatie
Éénmalige goedkope, onverkorte herdruk 471 pagina's - ƒ 12,50 THOMAS A. HARRIS
Ik ben o.k.jij bent o.k. Een boek voor iedereen die met zichzelf in de knoop zit 5 drukken binnen 5 maanden 295 pagina's - ƒ14,50
PAUL SPORKEN
De arts in dienst Waar liggen de verantwoordelijkheden van arts, maatschappelijken welzijnswerker in dienst van bedrijf, justitie, leger 128 pagina's - ƒ12,50
Amboboeken in de boekhandel
It
Vrouwenemancipatie is te eenzijdig. In een geëmancipeerd gezin kunnen vrouw, man en kinderen zich optimaal ontplooien 77 pagina's-ƒ 8,90 ADOLF HOLL
De laatste vraag Een persoonlijk en openhartig antwoord op de vraag: Wat komt er na de dood? 230 pagina's - ƒ14,50
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973
VU-Magazine | 574 Pagina's