GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 277

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 277

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

magazine

en rampzalige aantasting van het milieu. De invloed van de ontwikkeling van de natuurwetenschappen is niet alleen, zelfs niet voornamelijk, technisch. Die invloed is ook, en vooral, economisch. Geen wonder, dat de wijze van denken en handelen in de natuurwetenschappen onze hele manier van handelen en denken beïnvloedt, doordrenkt en bepaalt misschien.

Het onderwijs in de natuurwetenscliappen

reet worden toegevoegd, dat de leeftijdsgrenzen terwille van de symmetrie zo door mij zijn opgeschreven. Uit het voorgaande kan trouwens voldoende blijken, dat in zo'n grove schets één jaar meer of minder binnen de dikte van de getekende lijnen ligt. Interessant is, dat het onderwerp differentiatie binnen het primair onderwijs in het kader van een eerste benadering nauwelijks een rol speelt. Alle leeriingen krijgen gelijk onderwijs. Tenminste even belangwekkend is, dat differentiatie essentieel is bij beschrijving van het secundair en tertiair onderwijs. De mogelijkheden en begaafdheden en vooral de ontwikkeling verschillen nu zoveel, dat gelijk onderwijs niet in het belang van de leerlingen en studenten is. Het secundair onderwijs valt overal duidelijk in twee delen uiteen. Binnen de eerste fase van het secundair onderwijs valt ook onze problematiek van het onderwerp middenschool, of - met een minder kwetsbaar woord - geïntegreerd onderwijs. Degenen, die iets weten van de moeilijkheden van de ontwikkeling van het onderwijs in ontwikkelingslanden, zal het niet onbekend zijn, dat het niveau van het tertiair onderwijs (in onze terminologie het universitair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs) vaak moeilijk te vergelijken is met dat van ontwikkelde landen.

In het onderwijs staan we voor veel en zwaar wegende vragen. Hoe kunnen we onderwijs geven met gelijke kansen voor iedereen; wat te doen als de financieel-economische grens van de groei van de onderwijsvoorzieningen is bereikt; welke criteria hanteren we bij een voortdurende herziening van de leerstof op grond van de explosieve toename van kennis; hoe een evenwicht te vinden tussen al gemene vorming en ontwikkeling tegenover specialisatie? Een aparte vraag is hoe men het beste onderwijs in de natuurwetenschappen kan geven. Het blijkt een internationaal, wereldwijs probleem te zijn. Is het moglijk een bijdrage tot verbetering te leveren door op bepaalde De docentenopleidingen in deze plaatsen in het onderwijs geïntegreerd onderwijs in de natuurwetenschappen te geven? Zo onderwijssystemen ja, hoe leiden we daarvoor optimaal de docen- Het blijkt, dat binnen het raam van het geten op? schetste beeld ook een ontwerp is te maken van de onderwijzers- en de lerarenopleiding, geldig voor zo niet alle, dan toch wel veel Herkenning landen. Bij de opleidingen kan men een Op een vraag zoals de laatste is geen pas- onderscheid maken tussen het vakinhoudeklaar antwoord, is zelfs nauwelijks een ant- lijk deel van de opleiding (hoeveel natuurwoord te geven. Toch moet het werk worden kunde, scheikunde, biologie zit er in de opleiding) en het pedagogisch-didactische gedaan. De deelnemers aan de conferentie kwamen deel (de onderwijskundige voorbereiding). niet naar Maryland in de verwachting directe Bij de onderwijzersopleiding is de vakinhouantwoorden te vinden of te krijgen. Naast delijke component van de opleiding vaak veel nuttige informatie waren er de momen- klein, vergeleken bij de pedagogisch-didacten van herkenning. Zover van ons af en in alle tische. Bij de opleiding van leraren neemt, richtingen verspreid, levend in een andere afhankelijk van de soort van secundair onmaatschappij en onder zulke voor ons vreem- derwijs, het vakinhoudelijke deel toe en het de omstandigheden: bezig met dezelfde vra- pedagogisch-didactische deel af Bij de opgen, die je zelf hebt en cirkelend rond de- leiding van docenten voor het tertiair onderzelfde antwoorden, die je ook probeert te wijs is de onderwijskundige voorbereiding formuleren. Het is een verrassing dat in de vaak tot nul gereduceerd. loop van de tien dagen steeds weer te ervaren. Uitspraken, die eerst vreemd klonken, wor- De natuurwetenschappen in den begrepen omdat je dan in een toelichonze maatschappij ting de context hoort, waarin ze zijn geplaatst. Het bewust en onbewust denken aan De natuurwetenschappen hebben een groot die collega's, die zich zo met datzelfde kleine aandeel in de wijze, waarop wij samenstukje van het maatschappelijk handelen leven. We danken er de technische voorbezighouden: education of teachers en teach- uitgang, een betere gezondheidszorg en ing science for today's society, vergoedt veel hygiëne, de welvaart aan. Tegelijk ook wormalen de moeite van de reis. Je ervaart het den we erdoor bedreigd: een naderbij kolange tijd als een grote innerlijke verrijking. mende energiecrisis, overbevolking, ernstige

politieke partijen, democratisering, nieuwe bestuursvormen, sociaaleconomiscii beleid, woningbouw . . . REGEREN - REAGEREN een cursus burgerschapskunde 40 schriftelijke lessen voor f 25,partijen en partijstelsels, volksvertegenwoordigers, recht en rechtspraak, gemeente en provincie, milieubeheer. . . POLITIEK BEKEKEN een oriënteringscursus 12 schriftelijke lessen + docunnentatie voor f 9,50 ontwikkelingshulp, kolonialisme, bewapeningswedloop, bevolkingsexplosie, internationale samenwerking . . . WERELD OP HANDEN een cursus over ontwikkelingssamenwerking 10 schriftelijke lessen + documentatie voor f 10,- (i.s.m. NOVIB) het raadlidmaatschap, de begroting, ruimtelijke ordening, subsidieregelingen, gewestvorming . . . DE GEMEENTERAAD een cursus gemeentepolitiek 23 schriftelijke lessen voor f 20,Wet op de ondernemingsraden, vergadertechniek, bedrijfseconomie, de vakbeweging, sociale verzekeringen, personeelsbeleid . . . DE ONDERNEMINGSRAAD een cursus voor ondernemingsraadleden 34 schriftelijke lessen voor f 27,50 Vraag nog heden een folder voor nadere inlichtingen onder vermelding van de letters VU bij STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel. (01710) 46803

13

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 277

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's