GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 102

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 102

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

m

magazine

gunste van het grote geheel. We zullen terwille van het individu de structuren niet over het hoofd zien'.

Jac. Vroemen uiting in de godsdienst, de moraal, de wetten, de politiek.'... 'Algemeenheden als: de mens is van nature egoïsties, konkurrerend, vernielend, of: het gezin is een natuurlijke eenheid, zijn onjuist omdat ze niet gezien worden in de ontwikkeling - via tegenstellingen - van de arbeidstechnieken en eigendomsverhoudingen. Men kan er niets mee doen. Ze stichten verwarring en verleiden de mensen ertoe de oplossing van de tegenspraken aan een hogere, zelf gefabriceerde, macht toe te vertrouwen: de vlucht in het geloof.'

Dr. G. H. ter Schegget

Elseviers Medische Encyclopedie in 6 grote delen. Moderne medische informatie voor 1ste en en 2de jaars studenten in de bio-medische faculteiten en voor beoefenaars van paramedische beroepen. En zelfs voor artsen. De tekst is weliswaar niet in de eerste plaats voor artsen bedoeld, maar de vele verhelderende illustraties in kleuren (de helft van het gehele werk) vormen voor hen een bijzonder hulpmiddel bij instructies en lessen en bij uitleg aan patiënten. Ruim veertig vooraanstaande specialisten uit vele landen (Nederland, België, ZuidAfrika, De Verenigde Staten van Amerika, Duitsland, Zwitserland, Italië, Griekenland, Oostenrijk, Spanje en Japan) werken mee aan de rijke bron van moderne informatie over gezondheid, ziekte en genezing. Meer dan 5000 trefwoorden. 2400 bladzijden, waarvan 1200 bladzijden foto's en tekeningen. 12 uitslaande anatomische platen. Alle illustraties in kleuren. VRAAG GRATIS NADERE INLICHTINGEN.

BON In open, ongefrankeerde envelop insturen aan: ELSEVIER N E D E R L A N D N . V . A n t w o o r d n u m m e r 1248 - Am^sterdatn. Gaarne ontvang ik gratis en geheel vrijblijvend nadere inlichtingen over ELSEVIERS M E D I S C H E E N C Y C L O P E D I E

plaats

46

'Het moet heel duidelijk worden gezegd: armen zijn er omdat zij door rijken worden bestolen. Het geldt die diefstal af te schaffen. Zolang de zin van het zijn wordt bepaald door het belang der behoudzuchtigen, is onze wereld een leugenwereld. Een wereld die gebouwd is op de krachten van het behoud van eigen voorrecht, van rijkdom en macht is een duistere wereld, waarin de taal wordt misbruikt om belangen te versluieren door hoge en edele idealen te formuleren, een wereld vol verbaal idealisme, dat de ellendige realiteit versluiert en de misdaad kamoefleert. Waar de taal is uitgehold, daar is het gesprek, de polyloog (Berger) die broodnodig is terwille van de humanisatie bijna onmogelijk. De strijd van de ontrechten en hun partijgangers is een gevecht om een wereld waarin een taal kan ontstaan waarin de mensen elkaar kunnen verstaan. Zolang de taal wordt misbruikt om macht uit te oefenen, ontbreekt het ons aan het ABC der menselijkheid. Alleen solidariteit kan deze impasse doorbreken. Alleen door liefde tot de naaste, die is als jij, kan een taal der hoop ontstaan die alle barrières doorbreekt'.

Prof. dr. W. H. Velema 'Wat kunnen wij met onze macht? Zullen wij in één jaar, in één generatie, in déze eeuw alles omzetten, de wereld hervormen en de samenleving, eventueel zelfs revolutionair vernieuwen? Het zal ons niet lukken. Wie in deze idealen met eigen macht denkt klaar te komen, zal de onmacht nog sterker ervaren dan ze zich nu reeds voelen laat. We kunnen ons alleen laten vernieuwen door de macht van Jezus' verlossing. We generen ons er niet voor dat dit een overmacht is waaraan we ons gaarne gewonnen geven. We ontvangen haar van boven. Zo worden we bevrijd tot de ware macht, dat is de macht die dienen wil. We zullen dienen met het profetische protest en met de simpele daad. We zullen de enkeling niet vergeten ten

'Zoals ik me nu de mens denk, aangetroffen in de geschiedenis, heeft hij de keuze om te bestaan in solidariteit met of ten koste van zijn soortgenoten. Die keuze is historisch, omdat ze niet eindeloos voorhanden is. Ieder voor zich moet die keuze nü maken. Hij kiest voor solidariteit als hij zichzelf niet langer aanvaardt levend ten koste van de energie van anderen. Dat betekent dat ik, in een proces van verinnerlijking, mij moet ontdoen van de oneigenlijke behoeften en verwachtingen die mij van buiten af worden opgelegd. Ik moet op mijzelf bestaan in een voortdurende worsteling om helderheid: wat is mijzelf eigen, wat is mij opgedrongen. Dat is de ene pool. Aan de andere kant zal dit mij plaatsen voor de noodzaak deel te nemen aan de strijd voor een andere maatschappij, dan die waarin wij leven en waarin de macht in handen van weinigen wordt gelaten. De schaal waarop ik aan die strijd deelneem, hangt af van mijn positie in het geheel en van mijn capaciteiten, mijn aanleg en ontwikkeling van het moment. Ik voer een nutteloze en escapistische strijd als ik hem voer op punten waar ik zelf niet wezenlijk bij betrokken ben. De vlucht in de ideologie is even vervreemdend voor mij als vroeger de vlucht in de religie. Elke doctrine heeft voor mij, evenals elke autoriteit een beperkte geldigheid. Juist in die beperktheid ligt de mogelijkheid tot verandering. Hier polemiseer ik in gedachten met mensen die zich links opstellen, maar zo verstarrend, dat ze weer in de richting van de oorspronkelijke tegenstander draven. De maatschappij, zoals ik die nu herken, is ingewikkeld in een nog gesmoord gevecht tussen onderdrukkers en onderdrukten. De strijd is gecompliceerd, omdat massa's mensen hun eigen onderdrukkers geworden zijn. De strijd moet daarom zowel tegen de innerlijke als tegen de uiterlijke structuren gaan. De avant-garde die ik erken, zijn mensen die onderdrukt en in verzet zijn. Vrouwen, studenten, jongeren, te weinig arbeiders nog. Meer, maar ook kortzichtig nog, zijn de mensen uit de middenklasse bij, 'werknemers' die ontdekken dat ze niet 'nemen' maar genomen worden. Onderdrukkers herkennen hun eigen onvrijheid niet. Ik vermoed, dat er wat dat betreft meer hoop is voor onderdrukten. In de momenten van vrijwording en op vrijgemaakte plaatsen, in jezelf en in de maatschappij, ligt ook al plezier, speelsheid of geluk. Want wie elk moment van bevrediging naar de toekomst verlegt, vind ik onbetrouwbaar. Ik heb geen behoefte aan bekering, noch aan bekeerd worden. Ik hou van overtuiging. Ik heb dan ook geen hekel aan conservatieve mensen. Wel als ze het blijven'.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's