GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1973 - pagina 330

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1973 - pagina 330

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

de gemeenteraad niet buitenspel komt te staan. Wellicht zou het contact ambtenaar-publiek als een soort voor-procedure kunnen gaan gelden, waarbij wordt aangetekend dat het eindoordeel altijd bij de raad blijft berusten.'

In discussie

politieke partijen, democratisering, nieuwe bestuursvormen, sociaaleconomiscii beleid, woningbouw . REGEREN - REAGEREN een cursus burgerschapskunde 40 schriftelijke lessen voor f 25,partijen en partijstelsels, volksvertegenwoordigers, recht en rechitspraak, gemeente en provincie, milieubeheer . . . POLITIEK BEKEKEN een oriënteringscursus 12 schriftelijke lessen + documentatie voor f 9,50 ontwikkelingshulp, kolonialisme, bewapeningswedloop, bevolkingsexplosie. Internationale samenwerking . WERELD OP HANDEN een cursus over ontwikkelingssamenwerking 10 schriftelijke lessen -t- documentatie voor f 10,- (i.s.m. NOVIB) het raadlidmaatschap, de begroting, ruimtelijke ordening, subsidieregelingen, gewestvorming . . . DE GEMEENTERAAD een cursus gemeentepolitiek 23 schriftelijke lessen voor f 20,Wet op de ondernemingsraden, vergadertechniek, bedrijfseconomie, de vakbeweging, sociale verzekeringen, personeelsbeleid . . . DE ONDERNEMINGSRAAD een cursus voor ondernemingsraadleden 34 schriftelijke lessen voor f 27,50 Vraag nog heden een folder voor nadere inlichtingen onder vermelding van de letters VU bij STICHTING BURGERSCHAPSKUNDE, Postbus 349, Leiden, tel. (01710) 46803

14

m

magazine

geschiedenis. Aanvankelijk hielden bestuurskundigen zich bezig met onderzoek naar problemen rond wijziging van gemeentegrenzen. Enige tijd geleden, speelden een aantal van deze herindelingen, die vrijwel onveranderlijk opschudding onder de bevolking met zich meebrachten, in de vorm van protestacties. Onderzoek werd gedaan naar de vraag: wat betekent 'de gemeente' nu eigenlijk precies voor de burgers. Vastgesteld werd onder meer, dat de actieve belangstelling van de inwoners voor de gang van zaken in de gemeente sprongsgewijs afneemt, naarmate het aantal inwoners van de gemeente groter is. De houding van de inwoners ten opzichte van de gemeentelijke overheidsorganisaties bleek nagenoeg onafhankelijk te zijn van de grootte van de gemeente. De vraagstelling was bij die gelegenheid formeel-politiek van aard (betekenis van de raad en zijn leden etc). Al doende, in de loop van dat onderzoek, stuitte men ook op vragen die met bureaucratie te maken hadden: is het bestuurlijk apparaat wel zo aantrekkelijk voor de burgers om kennis mee te maken? Hoe zit het met de invloed van de burgers op datzelfde apparaat?

Dr. De Jong gebruikte in zijn proefschrift wanneer het over de politicus-ambtenaar ging, termen als 'zou nader moeten worden onderzocht en besproken' of 'de hierop betrokken uitspraken staan om verschillende redenen ter discussie'. Tegenover VU-magazine: 'Ik heb dit eerder als een probleem opgeworpen, waarover mijns inziens zou moeten worden nagedacht, dan als een serie gegevens die op grond van mijn onderzoek zonder meer zouden kunnen worden ingevuld in de huidige situatie.' Het door hem voorgestelde discussie komt erop neer, dat de ambtenaar niet langer zal worden beschermd door zijn ambtelijke status, maar dat hij wordt opgenomen in het politieke krachtenspel. Volksvertegenwoordigingen zouden over zijn lot het laatste woord moeten hebben. 'Wanneer je hierover nadenkt, blijken een heleboel problemen die samenhangen met de vraag wie of wat een ambtenaar moet zijn, in een ander daglicht komen te staan. Een probleem als vrijheid van meningsuiting bijvoorbeeld, kan voor een politiek verantwoordelijke ambtenaar niet bestaan. Openbaarheid wordt dan een absoluut noodzakelijke voorwaarde. Nu mag een ambtenaar zijn mond niet opendoen, omdat een ander 'Publiekgericht' naar buiten verantwoordelijkheid voor zijn Uitgangspunt voor het onderzoek in het prohandelingen draagt. Wordt de ambtenaar zelf ject was, dat organisatie en werkwijze van verantwoordelijk, dan is het logisch dat hij het overheidsapparaat dienstbaar moeten zijn praat. Op het ogenblik zijn dat problemen.' aan de goede werking van de democratie. Naar de mening van dr. De Jong heeft het Doel was vergroting van de invloed van burfeit dat het rapport van de commissie Bies- gers op de bestuurlijke besluitvorming. heuvel over openbaarheid het nog altijd niet In het proefschrift 'Bestuur en Publiek' werd tot een wetsontwerp heeft gebracht, te maken nagegaan in hoeverre verschillende bestuursmet het feit, dat de aanbevelingen die daarin diensten 'publiekgericht' zijn (publiekgericht werden gedaan enerzijds de ambtenaar sterk = zo ingericht en functionerend dat de burger naar voren haalde, maar tegelijkertijd binnen zich zo weinig mogelijk afhankelijk voelt van het huidige systeem (sterk hiërarchisch inge- 'het apparaat', dat hem met formulieren, perricht apparaat, met politieke verantwoorde- soonlijke vragen etc. kan overvallen en zelf lijkheid aan de top) bleef. Dat klopte niet dankzij wetten, regels en voorschriften bij best met elkaar. voorbaat al weet welke rechten of plichten in het geding zijn). De gemeentelijke diensten die onder het mes IVIeer invloed kwamen, werden bekeken op de volgende Het proefschrift van dr. De Jong stond in kenmerken: het kader van een veel uitgebreider onder- • contactorganisatie. Hoe vaak en met hoezoeksproject, waaraan door bestuurskundiveel ambtenaren van een bestuursdienst gen en sociaal-psychologen (prof. Boekesteijn moet een burger contact hebben in één en medewerkers) wordt gewerkt. zaak; in hoeverre is de ambtenaar met Daarbij worden zowel de relatie tussen orgawie de burger in aanraking komt bevoegd nisatie en werkwijze van gemeentelijke bebesluiten te nemen; in hoeverre heeft de stuursdiensten (bestuurskunde) als de houburger toegang tot gegevens en proceduding van het publiek tegenover de overheid res; wordt van de burger medewerking versociaal-psychologen) onderzocht. Doel van het wacht bij de besluitvorming; project zal zijn, te trachten aanbevelingen te • programmering van de besluitvorming: doen die zullen kunnen leiden tot een grotere meestal is de ambtenaar bij zijn werk aan invloed van de burger op de overheid. Het proregels gebonden, die hem vertellen waarject als geheel heeft een vrij uitvoerige vooraan hij zich heeft te houden. Bij de ene

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's

VU Magazine 1973 - pagina 330

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1973

VU-Magazine | 574 Pagina's