GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1975 - pagina 318

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1975 - pagina 318

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

nl magame 8

•>te plaats zou hierin kennis verwerkt worden uit de aardrijkskundeles, de geschiedenisles (relatie Xederland-Surinamej, de economieles (derde wereld economie), de godsdienstles (verschillende godsdiensten in Suriname), de biologieles (raskenmerken). In de tweede plaats komt kennisnemen en verwerken van actuele informatie via krant, radio en televisie in aanmerking. Eén en ander kan dan resulteren in het opstellen van een aantal vragen, die door middel van een enquête of een interview met deskundigen of betrokkenen gesteld worden. Het uit de enquête verkregen materiaal moet een ,,siansche" verwerking ondergaan, waarbij enige kennis van wiskunde vereist is. De rapportage van de bevindingen geschiedt in de vorm van een werkstuk (taalgebruik) waarbij ook beeldende zelfexpressie een rol speelt (illustraties). Eén van de voorwaarden voor dit werkstuk dient te zijn dat de eigen standpuntbepaling ot die van de groep er duidelijk in tot uitdrukking komt, evenals de argumentatie van dat standpunt. De taak van de docent bij een dergelijk project is de begeleiding van de groep en het aandragen van de noodyükelijke ,,iociologische" basiskennis.

Opleiding Het is duidelijk dat dit alles zeer speciale eisen stelt aan de docent maatschappijleer. Het vak vergt de volledige inzet van enthousiaste docenten. Een adequate bevoegdheidsregeling voor leraren die de benodigde wetenschappelijke achtergrond hebben en bovendien de speciale opleiding hebben genoten, zoals die onder andere aan de VU gegeven wordt, wacht men met spanning af. Immers, met het op de juiste wijze inhoud geven aan het vak maatschappijleer wordt althans gestreefd naar een samenleving met zelfstandig denkende en handelende mensen, die greep hebben op de maatschappij en die met elkaar verantwoorde beslissingen nemen ten opzichte van de ontwikkeling van de samenleving en hun eigen positie daarin.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1975 - pagina 318

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1975

VU-Magazine | 484 Pagina's