GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1977 - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1977 - pagina 36

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

nj magazine 34

mensen, door deze meditatie-technieken een zeer extreme ik-betrokkenheid kunnen gaan vertonen, hun maatschappelijke verantwoordelijkheid geheel en al verliezend in een zich uitsluitend bekommeren om het exclusief-persoonlijke heil en welbevinden, in extreem isolement hun leven voltooiend. Niet voor niets waarschuwt opvallend dikwijls het boeddhisme zelf voor onmaatschappelijk gedrag. We herinneren ons ook de verhalen uit de Zen-kloosters, waar monniken tijdens urenlange concentratie-oefeningen soms volkomen kapot ter aarde storten, terwijl de omstanders zo druk en uitputtend metzichzelf bezig zijn dat niemand oog heeft voor de gevallene, laat staan dat iemand zich barmhartig over een slachtoffer heenbuigt.

Waarschuwing Een andere moeilijkheid kennen we vergelijkenderwijs vanuit de psychotherapie: met sommige cliënten kan in de therapie de analyse van hun manier van doen en patronen van problematisch leven niet te diep gaan, omdat er zich dan diepten openen waartegen sommigen totaal niet bestand zouden zijn. We zeggen dan: in sommige gevallen is het ik niet sterk genoeg om de hele waarheid over zichzelf aan te kunnen. Het is dan maar beter om bepaalde zaken maar toe te dekken. Anders is psychotisch worden niet uitgesloten, met alle verschrikkingen van dien. Voor mij is het zonneklaar dat hier een analogie ligt met mogelijke situaties rondom TM. Er zullen mensen zijn die het niet aankunnen om in die ontspanning kennis te maken met de hoogten en diepten van het eigen innerlijk tijdens onmiddellijke efvaringen met kosmisch bewustzijn, wat we ons daarbij ook moeten voorstellen. Moet daar dan niet voor worden gewaarsch uwd? Ik dacht van wel. Daarom vroeg ik prof. Kwee Sian Liat of hij niet wilde vergeten te zeggen dat bij het aanprijzen van deze ogenschijnlijk zo simpele techniek, hoort dat er voor labiele mensen (en in het zielige westen schijnen die tot aan de nok van de hemel opgestapeld te liggen) tijdens een TM-kuur een uiterst vakbekwame begeleiding noodzakelijk is. In ieder geval zou iemand die aan TM begint ervoor moeten zorgen dat hij of zij in de onmiddellijke omgeving iemand bij de hand heeft waarop in moeilijkheden teruggevallen kan worden. Een zelfde soort waarschuwing geef ik altijd aan mensen die een sensitiviteitstraining willen volgen. Eigenlijk zou je in beide gevallen daar altijd de andere 12 ,,/(p.s- voor de consument" van allerlei psychologische trainingen aan moeten toevoe-

gen, zoals die te vinden zijn in het voortreffelijke ,,Je rijpt je rot" van Lievense en van de Wetering de Rooij. Echter, er is meer. Er zijn bezwaren van uiterst principiële aard. Die kwamen binnen in de vorm van twee brieven, die ik graag aan de lezer zou willen voorleggen.

Eerste brief Eerst een brief van de heer Seldenrath, te Amsterdam. „In het VU magazine van oktober 1976 las ik een artikel over Transcendente Meditatie in de bus naar Landsmeer. Zou het geen christelijk blad zijn geweest, dan had het mij niet zo geraakt. Op pag. 2 art. 2 van de statuten staat zeer duidelijk de doelstelling van de VU. Door het opnemen van een artikel over Transcendente Meditatie ontdoen wij het christendom van Zijn Kracht. In de Transcendente Meditatie wordt het ons voorgeschilderd als de ,,ontspanningskuur" voor de mens met „stress". Het wordt voorgespiegeld als zijnde zeer onschuldig en men heeft geen idee aan welke gevaren men zich blootstelt. Het uiteindelijke doel van Transcendente Meditatie is het verkrijgen van innerlijke rust en ten slotte het leven in een transcendente bewustzijnstoestand. Maharishi, de grote verspreider van Transcendente Meditatie, zegt in zijn boek „Meditations": Transcendente Meditatie is de weg tot God. Men dient zich zeer goed af te vragen: tot welke God? De bijbel leert ons in Joh. 14:6 „Ik ben de weg, de waarheid en het Leven". Als Tran.scendente Meditatie ook een weg tot God is, dan is de kruisdood van Jezus zinloos geweest. Met zich bezighouden met zulke meditatie begeven wij ons op dwaalwegen. Het is op zichzelf gericht en richt een christen te gronde. Het gebed van een christen is niet naar binnen gericht, maar naar God. Het is het spreken met de Vader in de Hemel door Jezus Christus en antwoord ontvangen. Met het zich bezighouden met Tran.scendente Meditatie plaatsen wij ons buiten de gemeenschap met God, de Schepper van hemel en aarde, en komen we terecht in het Rijk der duisternis, wat een gruwel is in Gods ogen. De bijbel zegt duidelijk in Matth. 22:37 „De Here Uw God zult gij dienen met geheel uw hart en met geheel uw ziel en geheel uw verstand".

In onze tijd komt veel „stress" voor, maar laat een christen zich afvragen waardoor het komt. Wat zoekt hij? Is het wat hij doet tot Gods eer of eigen eer? Komt niet veel voort uit zijn eigen hart? Indien de persoon die rei.st van Landsmeer naar de VU inplaats van zijn gedachten op een ,,mens" te richten, nu zijn gedachten gaat richten op Zijn Vader in de Hemel. Laat hij bedenken wat er voor hem op Golgotha is geschied, dat Jezus voor hem persoonlijk aan het Kruis is gegaan, is gestorven en opgestaan, dan kunnen wij niets anders Hem de dank geven, de eer geven. We krijgen diepe vrede in ons hart en tegelijkertijd een opdracht anderen de ,,blijde Boodschap", het Evangelie, te vertellen. De „Ikgerichtheid" wordt christocentrisch. Het gebed heeft grote kracht voor een wereld in nood. Dit kan worden uitgevoerd op de weg van Landsmeer naar de VU."

Tweede brief Vervolgens een brief van de heer Uiterwijk te Hoofddorp • „Graag wil ik even reageren op het artikel over Transcendente Meditatie in het oktobernummer. Bedoeld artikel heeft TM alleen maar belicht vanuit het standpunt van de TM-propagandisten en naar de ervaringen van drs. D. van Kampen. Op de lezer zal e.e.a. wellicht de indruk achter kunnen laten, dat deelname aan TM beslist niet schadelijk is maar daarentegen zelfs wel aan te bevelen is. Uit de ingesloten folder zal het u wel duidelijk zijn dat ik u graag even wil attenderen op andere meningen, die TM beslist afwijzen omdat men zich blootstelt aan het gevaar onder de macht van de duisternis te komen. Het is zelfs zo dat men ingaat tegen het gebod van God: „Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben" (er wordt immers geofferd aan en gebeden tot Hindoestaanse goden). Meer informatie over christelijke standpunten t.a.v. TM en ook YOGA kunt u krijgen bij: Stichting Moria, Postbus 7351, Amsterdam. Ook de Stichting Vrienden van de Evangelische . ,; Marienschwesternschaft, Slotmansweg8, Nijverdal heeft een brochure uitgegeven t.w.: Christen en YOGA. Hopelijk wilt u in overweging nemen om in één van de volgende nummers van VU MAGAZINE de lezers te attenderen op de hierboven genoemde „andere kant" van TM, zodat zij goed weten waar ze aan beginnen. ' i ^,«

t

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1977 - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1977

VU-Magazine | 484 Pagina's