GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 55

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

magazme9

WESSELS: Welke manieren ziet u nog meer? ASKARI: Ik zie de religieuze verbondenheid op vier manieren. Ten eerste: het Oude Testament is een gemeenschappelijke achtergrond voor het Nieuwe Testament en de Koran. Ten tweede: Jezus is een gemeenschappelijk , ,teken" tussen christendom en islam. Ten derde: zowel het christendom als de islam zijn wereldgodsdiensten die de grenzen en loyaliteiten van ras, natie en taal overschrijden. Ten vierde: door deze overschrijding van enge loyaliteiten bestaat de bef eidheid God te zien, de Godheid van God. WESSELS: Denkt u, dat door christenen en moslims „dezelfde" God wordt bedoeld? ASKARI: Zonder restricties, ja . . . Ik weet wat ik zeg. WESSELS: Maar u weet dat voor christenen Jezus een unieke plaats inneemt, een speciale betekenis heeft . . . ASKARI: U weet ook, dat beide godsdiensten leren dat het uniek-zijn een kwaliteit is van God alleen. WESSELS: Maar hoe zou een moslim reageren wanneer Jezus ,,uniek" zou worden genoemd? ASKARI: God is uniek en elke manifestatie van God is uniek, omdat het Zijn manifestatie is. Het is niet moeilijk in te zien, dat het belangrijkste meningsverschil tussen het christendom en de islam gaat over het ,,gebruik" van bepaalde uitdrukkingen: ,,Zoon van God", ,,vleeswording" en God is mens geworden" zijn voor een moslim godslasteringen. In de islam zijn,,de Geest Gods" en,, Woord van God' en ,,Licht van God" de geëigende uitdrukkingen. De biologische metaforen zijn geen islamitische metaforen. De filosofische uitdrukkingen

zijn zowel in het christendom als in de islam gangbaar. Ik vraag aan mijn christelijke vrienden slechts: zou u tot een moslim in een andere taal willen spreken? WESSELS: Waar zouden, volgens u, de christenen deze nieuwe taal, vandaan moeten halen? ASKARI: Voor mij is de taal van de Bergrede het meest geschikt. Dat is een taal die voor de moslims niet moeilijk te begrijpen is en waarmee ze zonder bezwaar kunnen instemmen. WESSELS: Waarom haalt u in het bijzonder de Bergrede naar voren? ASKARI: Om twee redenen. De eerste en belangrijkste is, dat de Bergrede een eenheid vormt van geestelijke en ethische perspectieven en hij biedt openingen naar verschillende gods-

dienstige tradities. Het is alsof de Bergrede een vertrek is met deuren die open kunnen gaan naar de verschillende godsdienstige tradities. Ten tweede wijst de Bergrede heen naar een zeer interessante ontwikkeling in de christelijke theologische taal. Hetlijkt erop, dat de taal van de Christelijke Theologie zich min of meer systematisch verwijderd heeft van de uitdrukkingsvormen zoals die in de Bergrede voorkomen. Ik concentreer me juist op de Bergrede om duidelijk te maken dat het christelijk streven ook zou kunnen worden verwoord in de taal van de Bergrede. De twee denkwerelden, de christelijke en de moslim, ademen daarin dezelfde geest. WESSELS: Bedankt dr. Askari. Ik geloof dat deze nadruk op de Bergrede vanuit het moslim-getuigenis, niet zonder beloften is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's