GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1978 - pagina 182

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1978 - pagina 182

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1^ magame 4

van de belangrijkste auto-industrieën elkaar (Renault. Peugeot, Volvo, Volkswagen, Mercedes). De huidige situatie kan worden geschetst als een wederzijdse bereidheid van diverse merken om de resultaten van eigen onderzoeken meteen aan anderen ter beschikking te stellen.

Invloed Hebben de in IRCOBI verenigde onderzoekers bespeurbare invloeden van hun activiteit kunnen waarnemen.' Dit is inderdaad het geval. Als voorbeeld wordt genoemd het verbod om kleine kinderen op de voorbank van een auto te vervoeren. Ook is de plaats van de handrem in een aantal auto-types veranderd, waardoor het aantal knieschijf fracturen is gedaald. Een ander voorbeeld is het uit de handel verdwijnen van een levensgevaarlijke motorhelm. Op de conferentie van 1976 in Amsterdam is er een pubiikatie aan gewijd. Het verschijnsel deed zich voor dat om aanvankelijk onverklaarbare redenen af en toe een verongelukte motorrijder langs de weg werd aangetroffen. Deze was van zijn motor geslingerd, zonder dat er sporen van een aanrijding of botsing waren te vinden. Hoe kon dat? De oplossing van het raadsel zat in het model van de gebruikte motorhelm. De verongelukte motorrijder bleek uitgerust met een helm met een bepaald type opklapbaar vizier. Wanneer er tijdens de rit plotseling modder tegen het vizier vliegt slaat de rijder het vizier omhoog om beter zicht te V erkrijgen. Dit nu bleek levensgevaarlijk bij deze helm, want het vizier ging m opklapbare toestand als een windzak fungeren. Bij grote snelheid werd de plotselinge druk op het opengeslaLien vizier zo groot dat de rijder met kracht van de motor werd afgesleurd. De levensgevaarlijke (innüddels uit de handel Proeven in een windtunnel maakten genomen) motorhelm. duidelijk wat er gebeurd moet zijn. Bij de VU onderzocht men of de halsspieren sterk genoeg zijn om een dergelijke

klap te weerstaan. Dit bleek niet het geval te zijn. Het model (van een buitenlandse fabrikant) is na de ontdekking meteen uit de handel genomen.

Auto-gordel Terug naar de autogordel. Waarom is het levensgevaarlijk zonder een gordel te rijden, zelfs bij lage snelheden van 50 km of minder? Het antwoord op deze vraag kan als volgt worden geïllustreerd. Men kan een automobilist die geen gordel draagt vergelijken met een ei dat centraal in een vierkant bakje ligt. Stopt men de voorwaartse beweging van het bakje, dan rolt het ei met zijn eigen snelheid door en ketst tegen de voorkant. Van het resultaat is misschien nog een spiegelei te bakken. Herhaalt men dezelfde proef nog eens nadat het ei zodanig is bevestigd dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1978 - pagina 182

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1978

VU-Magazine | 484 Pagina's