GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 55

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 55

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wl magazine 9

straatbeeld in Bombay

kingen van 1924, 1928 (zes maanden) en 1934 (twee maanden) werden streng onderdrukkende maatregelen tegen de kommunisten getroffen. Kooiman hoopt echter te hebben aangetoond dat de kommunisten in werkelijkheid amper een reële bedreiging betekenden. Het ,Jobber"-systeemwas één van de oorzaken. ,,De jobber was iemand voor wie de arbeider een mengeling van angst en sympathie voelde. Niet de rol van de kommunisten maar die van de jobbers was in feite diskutabel..." Andere oorzaken: de ,,ad-hoc" mentaliteit van de arbeiders. Lustig schoven zij heen en weer van de ene vakbondsorganisatie naar de andere, al naar gelang die het beste de arbeiderseisen verwoordde. En dan was er de onderlinge verdeeldheid van de kommunisten zelf. Kortom, een algehele onmacht om de pyramidale verhouding tussen arbeiders en jobber aan te tasten. Kooiman daarover: ,,ln de laatste jaren voor de Tweede Wereldoorlog lijkt die situatie goeddeels doorbroken. Maar uit een rapport van 1940 blijkt dat ondanks alle maatregelen van bovenaf de figuur van de jobber belangrijk is gebleven."

,,Die moetje niet overschatten. Dat is een fout die veel mensen maken. Er is natuurlijk wel sprake van 'n vercommercialisering als gevolg van de Westerse penetratie. Indiase nationalisten spelen graag op hiermee gepaard gaande gevoelens in: vóór de Engelsen kwamen hadden we hier een ongerepte en harmonische samenleving. Maar dat is een romantische verteke-

Sikkel en hamer embleem op iiiuiir in Bombay

ning. Wie de dokumenten bestudeert, weet dat dit niet waar is. En wat Bombay betreft: tot 1947 (het jaar van de zelfstandigwording) zat daar maar een handjevol Engelsen - en dan alleen nog maar op het zuidelijkste puntje

India en de twentse textielarbeider... En in 1979? ,,Er is maar weinig veranderd in India. Veel hoofdkenmerken komen overeen met toen. Ook de migratiecijfers zijn vrijwel hetzelfde gebleven: de textielarbeiders vestigden zich dikwijls niet blijvend in Bombay, maar bleven verbonden met hun dorp van herkomst. En trokken na verloop van tijd weer terug. Dat is nu nóg zo. Ga 'es kijken naar wat er in feite veranderd is: heel weinig." Maar de invloed van het Westen .. .

Handel op trottoir in Bombay

van het Bombay-schiereiland, het zgn. Fort. Het belangrijkst is echter de gebleven situatie van onderontwikkeling. ,,Die wordt mede in stand gehouden door bijvoorbeeld de hoge tariefmuren van de EEG. De meest effectieve manier van ontwikkelingshulp zou dan ook zijn het slechten van de tariefmuren. Probleem is dan natuurlijk: hoe vertel je dat een Twentse textielarbeider?"

Hindoeïsme en maatschappij Onderschat ook niet de maatschappijbevestigende rol van een godsdienst als het hindoeïsme. ,,Ook het christendom heeft zich maar al te vaak verbonden aan bepaalde maatschappelijke stelsels. Maar in theorie staat het christendom vrij van maatschappelijke systemen. Het hindoeïsme is echter ondenkbaar zonder een specifieke maatschappelijke ordening. Het heeft een sterk konserverende werking. En .. . is medeverantwoordelijk voor een lijdzame, passieve houding. Simpel gezegd, hindoeïsme verwijst het geluk naar een volgend leven. En heb je het nu slecht, nou, dat is dan het verdiende resultaat van je vorige leven. Een meer praktische verklaring voor deze lijdzame houding zijn de vele natuurrampen. Katastrofes zijn daar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 55

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's