GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1979 - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1979 - pagina 25

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

\^ magazine 23 en in diens kast dit boek ziet staan, neemt hij het eruit om op het titelblad te schrijven: „Gedenke nicht an meine Sünden. Nach 20 Jahren sieht vieles-alles?-anders an!" Een beperkt aantal antirevolutionairen (ook Aantjes) zal later een eindweegs de route volgen, die eerder Niemöiier ging, ook wat betreft kernwapens.

Ariërparagraaf

Deutsche Christen een geslaagde machtsgreep doet naar de kerk. Hoewel het iets heel anders is, zien vele kerkelijk gereformeerden in de Bekennende Kirche zoiets als hun doleantie-beweging in de vorige eeuw: een vrije, geen staatskerk. Met name Niemöllers Duitse nationalisme spreekt Nederlandse gereformeerden aan (hij zal Hitler nog een felicitatietelegram sturen wanneer deze uit de Volkenbond treedt en vanuit het concentratiekamp biedt hij Hitler militaire diensten aan wanneer Wereldoorlog 11 is uitgebroken). De Standaard schrijft 8 februari '38 over Niemöiier: „De sterke vaderlandsliefde en de natuur van Christenstrijder zijn de sterk sprekende trekken in de figuur Niemöiier " En in Bouwen en Bewaren laat ds. Barkey Wolf bovenstaand gedicht afdrukken over de dan in het concentratiekamp vertoevende Niemöiier. Lezing o.a. van Niemöllers boek^Vom U-bootzur Kanzel" inspireerde ds. Barkey Wolf tot dit vers. Als Niemöiier na de oorlog bij ds. Buskes logeert

Waarover begon het conflict met Hitler? De schellen vallen Niemöiier c.s. in 1933vandeogen wanneer de nazi's de Ariërparagraaf in de kerken willen doorvoeren: predikanten van Joodse komaf dienen uit het ambt te worden gezet. Wie denkt in termen van Duitsland als „christelijke natie" raakt daarmee in de knoop. Het punt zal ook in Nederland op schrijnende wijze gaan spelen tijdens de bezettingsjaren. Geheel conform de opvattingen van Abraham Kuyper ziet H. Algra in Bouwen en Bewaren van 4 november '38 Nederland ook als een christelijke natie. Joden zijn gasten, die van onze natie geen deel uitmaken. „Als evenwel een Jood een Christen wordt, en. zich met de Nederlanders verzwagert, in onze kerken met ons meeleeft, dan wordt hij als het ware opgenomen in onze natie. (...) De Duitsers ontkennen dat Zij vinden het rassenschending, als een Christen uit de Joden met een Duits meisje trouwt" Puur racistisch isHugo Visscher(in 1935 uit de a.r. partij getreden), die niets van Niemöiier moet hebben en die - in tegenstelling tot de kerkelijk gereformeerden - als „Bonder" niets moet hebben van een tegen een Staatskerk gerichte doleantie-beweging. In het Geref. Weekblad (orgaan van de Bonders) van 20 augustus '38 schrijft W\] „Ik geloof niet dat ds. Niemöiier in deze moeilijkheden zou zitten als hij een principieel Calvinist was. Zijn moeilijkheden schijnen mij toe te wortelen niet in Gereformeerde, maar in ongereformeerde overtuigingen." Over Hitlers rassenwetten schrijft Hugo Visscher vergoelijkend: ,,Datde rassen de roeping hebben zich het bloed zuiver te houden, berust op de erkenning van de scheppende daad Gods, die de rassen schiep. De Boeren in zuid-Afrika hebben daarom ook met kracht er naar gestreefd de vermenging met de Zuid-Afrikaanse inboorlingen tegen te gaan . . . Duitsland maakt nu ernst met de reinhouding des bloeds en de Duitse regering heeft daarvoor hare gronden, die naar mijn mening van economische aard zijn. Ik kan niet inzien, dat het daarom nu zoveel smaad verdient, evenmin als de Zuidafrikaanse Boeren. Met vijandschap tegen het Evangelie heeft dit echter niets te maken omdat Gods Woord zelf reinhouding van het bloed plichtmatig verklaart". De „Duitse revolutie", waarbij Hitler aan de macht kwam, acht hij een grote zegen, „waarvoor ook ons volk de hemel niet genoeg kan danken. Want als Duitsland nog eens even gebleven was op de vreselijke weg, waardoor het door Rome en Marx

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1979 - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1979

VU-Magazine | 484 Pagina's