GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1980 - pagina 78

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1980 - pagina 78

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1 ^ magazine 32 vond, leverde Russell Means een straf van vier jaar op. Russell Means is nu een paar maanden op vrije voeten, na de helft van z'n strafte hebben uitgezeten. Op erewoord vrij weliswaar, hetgeen inhoudt dat hij zeer beperkt is in zijn bewegingsvrijheid en zich dient te onthouden van contacten met z'n collega's en stamgenoten van AIM. Russell Means. 39: ,.AIM is opgericht in 1968. in Minneapolis. Minnesota. Aanvankelijk uit protest tegen het brute politie-optreden jegens de Indianen daar. Minneapolis is de enige -'plek in het land, buiten de Indianenreservaten, dat een duidelijk aanwijsbaar Indianenghetto heeft. Dat was dus een gewild object voor de politie. Wij vormen in Minneapolis nog geen tien procent van de bevolking, maar negentig procent van de gedetineerden in de staatsgevangenis bestond uit Indianen.

Doelstellingen Maar de doelstellingen van AIM gingen verder. De acties richtten zich nadien op de drie belangrijkste vijanden van het Indiaanse volk: de Verenigde Staten van Amerika, de christelijke kerk en het schoolsysteem. Wij, AIM dus. kozen eerst de kerken uit voor de confrontatie. Het ging ons niet om het christendom als een religie, een geloof, het ging ons om het misbruik ervan. De kerken gebruikten de Indianen om aan geld te komen, om hen zogenaamd te helpen en de weg te wijzen. Maar de Indianen hebben er nooit profijt van gehad. De Nationale Raad van Kerken aanvaardde onze uitdaging en creëerde de zogeheten Indiaanse bureaus binnen hun structuur. De enige kerk die geen antwoord gaf. was de katholieke kerk. Uiteraard, gezien hun optreden tegen de Indianen in Zuid-Amerika. Ik weet dat het tot 1898 geduurd heeft voordai de Paus eindelijk verklaarde dat wij. Indianen, mensen waren. ,.We kozen de. federale regering van de VS uit. omdat die de meest geraffineerde koloniale macht in de geschiedenis van de mensheid is. En wij zijn het meest succesvol gekoloniseerde volk in de geschiedenis. Dat is geen uitspraak van mijzelf, maar van professor Morgan van het Technologisch Instituut aan de Universiteit van Massachusetts. Hij noemt drie voorbeelden van succesvolle kolonisatie: allereerst het Pine Ridge reservaat, waar we nu zijn, dan nummer twee: Zuid-Afrika. en

nummer drie is Israël. En we bevochten het scholingssysteem omdat dit ons een hersenspoeling gaf om ons aan te passen aan de heersende maatschappij. ,,Het belangrijkste fundament van de beweging was de begeestering, de bezieling. Honderd jaar lang werd ons niet toegestaan om te weten waar we vandaan kwamen, wie we waren en wat. . . en als we erachter kwamen, werden we gestraft, gedood. De blanke machthebbers gebruikten christelijke scholen, missiescholen om mijn volk te hersenspoelen. En als AIM ER NIET GEWEEST WAS. HADDEN ZE GEWONNEN. DAN WAS HET ZE GELUKT. AIM bracht echter herinneringen terug aan onze voorvaderen, eindelijk een groep die zich daadwerkelijk verzette, die eruit zag als Indianen, zich kleedde als Indianen en sprak als Indianen."" Was die confrontatiepolitiek, dat fysieke verzet de enii^e methode die overbleef? Means: Ja. wij zochten de confrontatiepolidek omdat we in dit land de armsten onder de armen waren en nog steeds zijn. Als het in dit land met de economie goed gaat of slecht gaat. heeft dat onmiddellijk identieke gevolgen voor de positie van minderheidsgroepen als Chicanos, Puertoricanen, de negers. Maar onze situatie blijft constant, en dat is op het allerlaagste niveau. In alle armoedestatistieken, zitten we helemaal onderaan. En wij vormen slechts een half procent van de totale bevolking van dit land . . . en we waren uit het oog, uit het hart in deze concentratiekampen die ze reservaten noemen. Wij waren het uitschot van de samenleving. En daarom hadden we geen andere keus dan die onderdrukkende instituten fysiek te attaqueren. Reactie Toen kwam de reactie, de repressie: een groot aantal leiders werd vermoord of verdween in de gevangenis. Dat belemmerde de groei van AIM en daardoor ontstonden allerlei fracties binnen de beweging. Een deel van de beweging wilde collaboreren met de vijand, de federale regering. Ze ging optreden als een Indiaanse Vichykliek, ondereen bezettende macht. Er is eigenlijk nog maar één fractie in AIM die zich actief verzet, en dat zijn wij hier in Zuid- en Noord-Dakota, de Lakota's. Ik ben net terug uit de ge-

vangenis en we zijn bezig om ons te reorganiseren in een strijdbare voorhoede, een elite krijgersgemeenschap. We gaan ons afscheiden van Pine Ridge, van dit concentradekamp, dit kamp vol leeglopers. Komend voorjaar starten we met een alternatieve energiegemeenschap, waaraan alleen Lakota-AIM mensen deelnemen. Wij zullen het voorbeeld zijn voor veel Indianen, de voorhoede, de insprafiebron. En dan gaan we verder. Maar we kunnen niets doen zonder de internationale gemeenschap. In dit land hebben we geen vrienden, nergens. Oh ja, we hebben veel sympathie onder blanke Amerikanen, we sterven onder de sympathie van de blanken. Elke linkse, blanke beweging wil een coalitie met de Indianen: dat brengt hen op de voorgrond, wij zijn zo pittoresk hè. Zo nu en dan gaat de Socialist Workers Party voor ons de straat op, prachtig natuurlijk, maar hun strijd past niet in onze filosofie.' Wat is die füosofie? Means: ,,Een filosofie die al duizenden jaren bestaat onder de Indianen. De filosofie van de vrijheid, vrij om onze eigen cultuur te behouden, vrij om onze eigen natie te vestigen. De Verenigde Staten van Amerika hebben eerst onze economische bestaansmiddelen vernietigd en hebben ons toen als vee bijeengedreven in deze concentratiekampen. Maar in het verleden hebben we verdragen afgesloten met de VS. Zoals het verdrag van 1868. Daarin kregen we afgebakende grenzen, een bufferzone tussen het blanke gebied en het Indiaanse territorium, daarin mocht niemand wonen. We kregen zelfs het recht om ons 'n natie te noemen. (Sarcastisch:) Neem maar "es een kijkje in de musea, die liggen vol met allerlei verdragen."" Hoe wilt u die internationale gemeenschap achter n kriJf^H'n'.^ Means: ,,Via het mobiliseren van de internationale opinie. We hebben contacten met organisaties in Europa, die steunen onze strijd en geven er bekendheid aan. Die bewijzen dat John Wayne ons niet allemaal gedood heeft, dat we nog steeds leven, dat we vechten voor onze toekomst. De bevrijding moet gaan via die internaUonale gemeenschap, met haar steun, zoals de strijd van de Puertoricanen, van de Palestijnen, van de mensen in zuidelijk Afrika, van de Koerden. Alles wat we nodig hebben

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's

VU Magazine 1980 - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1980

VU-Magazine | 514 Pagina's