GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1985 - pagina 212

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1985 - pagina 212

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Drs. W. Top over publicatie 'Godsdienst en incest':

'Beheersingsmoraal werkte incest vaak in de liand' "Mijn vader zei: 'Alle vrouwen zijn hetzelfde als die eerste vrouw, Eva. Je brengt mij in verleiding. Onbewust wil je dat, net als Eva'. Ik bad er weleens voor :God laat het ophouden. MaarGodgreepnietin.Dus,ofhetwas inderdaad Gods wil, of ik was zo slecht en dan was het mijn straf." Dit trieste relaas van een vrouw die jarenlang door haar vader seksueel werd misbruikt, is afkomstig uit het onlangs verschenen boek 'Godsdiensten incest'. Over onder andere dit boek een gesprek met drs. W. Top, die onderzoek doet naar gereformeerden en seksualiteit. RoelekeVunderink 'incest' is eigenlijk geen juiste benaming voor het probleem waar het hier om gaat. Het gaat weliswaar om een 'relatie' tussen mensen die volgens de wet niet met elkaar mogen trouwen maar van een vrijwillige basis is geen enkele sprake. In bovengenoemd boek gaat het om meisjes die seksueel worden misbruikt door hun vader, broer, opa, oom, stiefvader of -broer. Sommige auteurs gebruiken de term 'dochterverkrachting', om zo aan te geven dat het hier om een verkrachting gaat. De overige mannelijke familieleden blijven zo echter buiten beschouwing. De auteurs van het boek 'Godsdienst en incest' geven er de voorkeur aan het verschijnsel incest als 'seksueelmisbruik'ie benoemen. Tot voor enkele jaren geleden leek seksueel misbruik van meisjes niet te bestaan. Een NCRV-Hier en Nu-uitzending bleek voor veel vrouwen die vroeger het slachtoffer waren geweest aanleiding het zwijgen te doorbreken. Langzaam wordt nu duidelijk welke omvang deze mishandeling heeft aangenomen. (In 85 procent van alle gevallen heeft het slachtoffer nooit iets uit zichzelf verteld). Op grond van recent onderzoek (onder andere een representatieve steekproef onder de vrouwelijke bevolking van Leiden, en rapporten van verschillende vertrouwensartsen) blijken vijf tot vijftien procent van alle meisjes seksueel te zijn misbruikt door een gezins- of familielid. Ongeveer 1 op de 10 meisjes is hier dus het slachtoffer van geworden. Het aantal aanmeldingen van seksueel misbruik neemt nog steeds toe, zodat de verwachting is dat het uiteindelijke percentage dichter bij de vijftien dan devijf zal uitkomen.

170

De rooms-katholieke meisjesvereniging 'De Graal' organiseerde in 1924 te Amsterdam een opvoering van een spel over de heilig verklaarde Lidwina van Schiedam

Ongeveer één procent van alle jongens is in hun jeugd door een gezinsof familielid misbruikt. In verreweg de meeste gevallen betreft dit homoseksuelekontakten. De daders zijn in overgrote meerderheid (95 %) mannen. Dubbele boodschap Het boek 'Godsdienst en incest' gaat, zoals de titel al aangeeft, niet alleen over incest, maar ook over godsdienst. De auteurs, Annie Imbrens en Ineke Jonker (theologe en hisprica), stellen dat incest niet vaker of minder vaak voorkomt in christelijke gezinnen, maar dat juist de rol van de godsdienst het voor de slachtoffers nog wat erger heeft gemaakt. Uit het citaat aan het begin van dit artikel blijkt dat heel goed. De schuld voor de incest wordt bij het meisje gelegd want zij heeft haar vader (onbewust) verleid. Eva

was immers ook'zondig. Zo krijgen vrouwen dus een dubbele boodschap mee: Ze behoren te zijn zoals Maria, maar ze zijn door hun aard niet veel beter dan Eva. Het meisje raakt zo niet alleen in de war omtrent haar eigen identiteit maar krijgt bovendien een enorm schuldgevoel aangepraat. In christelijke gezinnen werkt dat extra door. Het meisje uit het voorbeeld komt uit een orthodox hervormd gezin: "leuke dingen pasten niet bij het geloof. Verjaardagen werden niet gevierd, geen cadeautjes en geen dankgebed daarvoor." Ze heeft geleerd dat God goed is, maar toch laat God deze dingen gebeuren. Dan moet het dus wel aan haar liggen. ,,/A/s hij het bij me deed en ik lag te huilen dan zei hij dat ik niet hoefde te huilen; mijn straf zou toch wel komen. Ik mocht dus niet huilen, ik moest het

vu-Magazine 14(1985) 5 mel1985

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's

VU Magazine 1985 - pagina 212

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

VU-Magazine | 530 Pagina's