GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 382

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 382

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Frank R. Boddendijk

o&w Op 18 augustus j.l. heeft minister Deelman van Onderwijs en Wetenschappen een stapeltje missieven laten uitgaan waarin een aantal forse bezuinigingen worden aangekondigd. Bepaalde instanties kregen zowaar twee weken (na dagtekening) de tijd om, zo zij dit wensten, hun eventuele bezwaren kenbaar te maken tegen deze nieuwe bezuinigingsplannen van de minister. Ik denk dat een aantal instanties, gegeven effecten van hun reacties op voorgaande bezuinigingen, van dit 'voorrecht' geen gebruik zullen maken. Ook al omdat als deze maatregelen niet doorgaan, andere genomen zullen worden. En of je nu door de kat of de hond gebeten wordt, gebeten word je. Een aantal andere organisaties uit het onderwijsveld zal niet reageren omdat ze ditmaal niet in de bezuinigingsprijzen vallen. En daar zit tevens één van de mij meest in het oogspringende facetten van het bezuinigingsbeleid van O&W. Dat ik over beleid spreek, hangt samen met het feit dat er een bepaald patroon in de bezuinigingen van O&W valt te bespeuren. Helaas niet een inhoudelijk patroon in de zin dat de opeenvolgende bezuinigingen samenhangen met een integrale visie op het onderwijs van wieg tot graf. Het patroon dat er wel in valt te ontdekken lijkt op een verdeel- en heerspatroon. Dan eens die groep, vervolgens een andere, daarna weer een andere categorie, en op een zodanige wijze dat nietdirect-betrokkenen zich ook niet betrokken voelen. Wie lag er nu van wakker dat een jaar of wat geleden invallers een salariskorting van 20 procent kregen gedurende de eerste drie maanden van hun aanstelling?

336

En welke instelling van lager of middelbaar onderwijs maakte zich druk over de zeer ingrijpende taakverdelingsoperatie op de universiteiten, hoewel hun leerlingen daar toch mogelijkerwijze in de toekomst mee te maken zouden kunnen krijgen. En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Waarom ik nu juist déze bezuinigingen aan de kaak stel - er zijn er zoveel dat ik er bij wijze van spreken wel elke maand een column aan kan besteden hangt samen met de samenstelling van het nieuwe kabinet Lubbers èn met de regeringsverklaring van voornoemd kabinet. Helaas heeft de voormalige informateur mijn pleidooi voor een sabbats- en jubeljaar niet overgenomen. Wèl heeft hij, maar nu als minister, na het schrappen van het staatssecretariaat voor emancipatie zelf in zijn portefeuille de emancipatieproblematiek gestopt of aangetroffen. Op basis van het Beleidsplan Emancipatie zal hij zich sterk maken voor het eerlijk verdelen van betaalde en onbetaalde arbeid tussen mannen en vrouwen. Bovendien staat in de regeringsverklaring te lezen dat het Emancipatiebeleid een facetkarakter zal krijgen. Daarmee wordt officieel bedoeld dat de emancipatieproblematiek zo'n belangrijke is dat je die niet op één plek, bij voorbeeld het ministerie van De Koning zelf, kunt behartigen, maar dat op ieder ministerie bij alle plannen bekeken moet worden wat de emancipatiefacetten zijn van het voorgestelde beleid en, vervolgens, of het voorgenomen beleid ook bijdraagt aan het verwezenlijken van het Beleidsplan Emancipatie. En op dit punt gaat één van de

recente O & W-bezuinigingsvoorstellen ontzettend de mist in. Als in het vervolg alleen kleuters naar de basisschool mogen die op 1 augustus van het betrokken schooljaar reeds 4 jaar zijn, betekent dit in de praktijk dat een grote groep kleuters langer thuis moet blijven dan onder de huidige regeling. Nu gaan ze meestal op hun vierde verjaardag naar school, wat betekent dat een bepaalde groep kleuters zelfs meer dan twee jaar in groep 1 en 2 van de basisschool mag verblijven. In de toekomst zouden ze slechts één jaar basisvorming in groep 1 en 2 samen kunnen genieten. Afgezien van het feit dat mij dit een slecht begin van de basisvorming lijkt, komt hier dan ook nog de vraag bij wie er opdraait voor de kinderopvang. In de regel zal dit wel weer de moeder zijn. Hoe valt dit te rijmen met het beleidsplan Emancipatie? De kinderopvang tot 4 jaar is in ons land al niet denderend geregeld, en nu komt dit voorstel van Deetman er ook nog eens bij. Als het kabinet op deze wijze denkt facetbeleid op emancipatieterrein te moeten voeren, belooft dit weinig goeds voor de toekomst. Op een laatste facet van deze zaak, dat ik toch wil noemen hoewel het mij niet direct regardeert, werd ik onlangs in een gesproken column voor de NCRV-radio gewezen. De columnist stelde dat bij de laatste verkiezingen vele kiezers juist op Lubbers hadden gestemd omdat ze aangetrokken waren door de leus "Laat Lubbers zijn karwei afmaken"en zich daarbij iets positiefs konden voorstellen. Volgens de columnist zullen vele van die kiezers zich bekocht voelen nu blijkt dat het karwei dat afgemaakt moet worden o.m. de sloop van het

speciaalonderwijs, de sloop van de basisschool voor 4-jarigen en de sloop van de invallersregeling met zich meebrengt. Kortom, Lubbers heeft naast Ruding nóg een echte man gevonden. En de columnist besloot zijn verhaal met de opmerking dat deze trieste gang van zaken nog onderstreept wordt door het feit dat het kabinet wèl een miljard extra over had voor defensie. Hetzelfde kabinet beoogt om binnen een jaar op basis van het plan van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid voor het voortgezet basisonderwijs met een nieuwe regeling te komen. Ik raad alle onderwijsinstellingen en organisaties aan om dit keer eens samen te werken bij de beoordeling van dit komende plan. Ongetwijfeld zal ook hierin weer een bezuinigingsfacet zitten en zal het plan al of niet vrouwen duperen. Als het zo doorgaat in onderwijsland, dan zal de opmars van particuliere onderwijsinstituten niet meer te stuiten zijn. Gegeven het feit dat dergelijke instituten in de regel alleen bezocht kunnen worden door de zeer draagkrachtigen onder ons zou veel talent verborgen blijven. Ofwel, onderwijs gaat weer lijken op het aloude monopolyspel met zijn kanskaarten zoals "Ga terug naar af, u ontvangt géén tweehonderd gulden".

VU-MAGAZINE - OKTOBER 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 382

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's