GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1986 - pagina 208

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1986 - pagina 208

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het beleg van Woensdrecht: "respect voor wat ari'deren in geloof menen"

dere accenten. Sommigen zeggen vaak niet zeker te weten hoe de bijbelse boodschap geïnterpreteerd moet worden. Franssen spreekt over 'spoorzoeken'. Anderen lijken minder moeite te hebben met de lezing en duiding van de boodschap. Leerling van de RPF zegt, in het boekje "Van rechts tot rood'; 'De Bijbel geeft... de marsroute aan'. Dat klinkt anders dan spoorzoeken. Sommigen leggen niet zozeer een ander accent bij de vertaalfasen, maar wijzen zo'n fase zelfs af. Dat geldt het sterkste voor het overzetten van evangelische noties en de daarop gegronde politieke inzichten in haalbare compromissen. Die afwijzing is vooral bij de kleine confessionele partijen te vinden. Van der Vlies van de SGP zegt in 'Van rechts tot rood': 'Wij staan- voor de taak om de klomp goud van het beginsel steeds weer om te smelten tot de pasmunt van onze tijd'. En voegt daaraan toe: dat 'mag niet leiden tot het mengen van goud met lagere metalen', 'goud moet goud blijven'. De zuivere leer voor alles. Maar, opvallend, niet alleen bij de kleine confessionele partijen kom je dat tegen. Ook bij de kleine linkse partijen, hoewel in wat mindere mate. En in de vredesbeweging. In 'Geloven in de PvdA' stipt Jan ter Laak, lid van de PvdA en secretaris van Pax Christi, dat aan. Hoe diep mag je buigen voor de werkelijkheid die weerbarstig is? Mag je alleen

190

genoegen nemen met 'het goede' of is een 'beetje beter, maar op zich niet goed' ook nog acceptabel? Confessioneel of niet Mede op grond van bijbelse richtingwijzers komen tot een politiek program — zeker ais het je niet alleen gaat om de zuiverheid, maar ook in belangrijke mate om de haalbaarheid — is ingewikkeld. Samenwerking met anderen is ook daarom aangewezen. In dat verband denk je dan al snel aan een politieke partij. Beinema zegt het zo: het is voor de individuele christen heilzaam om niet alleen op zichzelf daarmee bezig te zijn, maar ook tezamen en in vereniging; '... derhalve in een partij die als zodanig naar het Woord wil luisteren'. Een confessionele partij dus. Van der Jagt van het GPV zegt het, in 'Van rechts tot rood', nog stelliger: 'Het is... een sluwe list van Satan om de antithese tussen christenen en nietchristenen uit te wissen'. Nog een voorbeeld. Leerling, ook in 'Van rechts tot rood', stelt:'... duidelijk is het, dat christelijke politiek alleen kan worden bedreven door personen die Christus door genade als Verlosser en Zaligmaker mogen kennen'. Confessionele politici, zo is te lezen in hun bijdragen, stellen vaak in trefzekere bewoordingen en zonder veel twijfels vast, dat een confessionele politieke partij de

aangewezen weg is. Er is een opvallend verschil tussen deze wijze van argumenteren en de manier waarop politici die niet voor een confessionele partij hebben gekozen redeneren. Deze politici leggen vaak eerst uit waarom zij niet voor een confessionele partij hebben gekozen. Een paar citaten ter verduidelijking. Tommei van D'66 zegt, in 'Van rechts tot rood': 'Misschien vraagt u zich af of het voor iemand die op grond van zijn geloof een keuze maakt uit verschillende politieke partijen niet meer voor de hand zou hebben gelegen lid te worden van een confessionele partij'. En Van Ooijen van de PvdA stelt zichzelf de vraag 'waarom heb je je... niet aangesloten bij een christelijke politieke partij...?'.

Woodbrookers Het lijkt er een beetje op alsof uitgegaan wordt van de (onuitgesproken) regel dat voor een christen de keus voor een confessionele politieke partij eigenlijk voor zich spreekt. In ieder geval: als je kiest voor een confessionele partij hoef je niet te beginnen met uit te leggen, waarom je niet voor een niet-confessionele partij hebt gekozen. Dat is opvallend en in een bepaald opzicht ook vreemd. Bij voorbeeld omdat in tal van landen, waar de christelijke godsdienst ook de meest voorkomende religie is, het ver-

VU-MAGAZINE — MEi 1986

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1986 - pagina 208

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

VU-Magazine | 496 Pagina's