GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1988 - pagina 129

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1988 - pagina 129

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

die eraan overlijden. Met de recent ontwikkelde methode om de gevoeligheid van leukemie-cellen voor medicijnen te testen, kan men behandelprogramma's 'op maat' maken. Belangrijk is ook om de behandeling zo economisch mogelijk te maken. Nu is die met name onbereikbaar voor kinderen in arme landen. Foto Dirk Ketting.

Verslaafd Voor mensen die verslaafd zijn aan alcohol, drugs of eten, en daar vanaf willen, zijn er vele mogelijkheden.

Bijvoorbeeld de op anonimiteit en zelfhulp gebaseerde AA. De laatste tijd zijn dergelijke zelfhulpgroepen er ook voor partners of kinderen van verslaafden. De verwoestende werking die de verslaving van één gezinslid op de rest van het gezin kan hebben, wordt nog dikwijls onderschat. In het rapport Verslaafde ouders en kinderen in het arrondisement Breda wordt van een inventariserend onderzoek verslag gedaan dat zich richtte op kinderen die met de kinderbescherming te maken kregen. 16 procent van deze kinderen blijkt een verslaafde ouder te hebben, en 60 procent daarvan is jonger dan twaalf jaar. Het doel van het on-

derzoek was na te gaan hoe groot het aantal gezinnen is waar ouders worstelen met de verslavingsproblematiek. Hoewel geen uitspraken worden gedaan over oorzaak-engevolg, mag men, gezien het hoge percentage kinderen dat met de kinderbescherming wordt geconfronteerd en dat een verslaafde ouder heeft, concluderen dat de invloed van zo'n ouder op het gezin inderdaad verwoestend is.

Willem II Nu het bij het betaalde voetbal steeds meer om het grote geld draait, worden voetbalclubs min of meer gedwongen aandacht te besteden aan marketing en doelgroepenbeleid. De

eredivisieclub Willem II heeft dat goed begrepen, want zij vroeg aan onderzoekers van de Katholieke Universiteit Brabant een marketingonderzoek te verrichten. De club moet meer aan klantenbinding doen: bijvoorbeeld met behulp van een Willem W-creditcard; de sfeer op de tribunes moet worden verhoogd door orkestjes, shows en spotjes via de tv ter plekke. Voorts moet zij het produkt aan de verschillende doelgroepen aanpassen, door plaatsnummering, hostessen en een goede geluidsinstallatie. Ook bevelen de onderzoekers aan bakkerskarren langs de tribunes te laten rijden en video programma's na de wedstrijd te vertonen. De bedoeling daarvan is dat de bezoekers langer blijven en dus meer consumeren. Voor dit alles adviseren de onderzoekers de club een pr-adviseur aan te stellen die deze filosofie structureel in de organisatie moet inbouwen. Helaas bogen de onderzoekers zich niet over de pr-werking die uitgaat van een goede wedstrijd en topklassering in de eredivisie. Want daar ging het toch om bij voetbal. Teliening: Aad Meijer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's

VU Magazine 1988 - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

VU-Magazine | 496 Pagina's