GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1990 - pagina 404

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1990 - pagina 404

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoofdgebouw NMB: energiebesparing op eigen initiatief. Foto Bram de Hollander

Schoon loont nog lang niet overal. Foto Bram de Hollander

zeggen dat bedrijven niet alleen naar hun eigen produktieproces kijken, maar zich ook afvragen welke milieuproblemen hun produkten buiten het eigen bedrijf, in de inkoop-, gebruiks- en afvalfase, veroorzaken. Daarin hebben de meeste van de onderzochte bedrijven ons teleurgesteld." Honeywell maakt aanstalten en de NMB doet iets dat erop lijkt. De bankinstelhng overweegt bij kredietverlening eisen te gaan stellen aan het milieugedrag van de klant. Een soort kettingreactie, dat zou uiteindelijk de bedoeling van goed milieugedrag moeten zijn. Maar Honeywell bijvoorbeeld rekent op de eigen milieuverantwoordelijkheid van zijn toeleveranciers. Eisen stellen aan hun produktieproces, dat gaat het Amerikaanse bedrijf nog te ver. Terwijl die eisen op het gebied van kwahteit natuurlijk wel gesteld worden. Een bedrijf als Rensink kan het zich nog niet permitteren om louter waterafdunbare verfsoorten te eisen van de fabrikanten. Voorlopig verstrekt het bedrijf zelfs nog dubbele offertes aan de klanten, één met de kosten van traditioneel materiaal en een duurdere met de kosten van miiïeuvriendelijke verf. De directeur meent dat het de taak van de overheid is om een verbod uit te vaardigen, zoals destijds met tropisch hardhout is gebeurd, onder druk van de publieke opinie.

kreeg voorrang, niet de vraag welke verpakking het minst slecht is voor het milieu. In de terugdringing van plastics, met name PVC, speelt Albert Heijn trouwens wel een belangrijke rol. Heel jammer dat het met die flessen de andere kant op ging. Zo'n supermarktketen staat zo dicht bij de consument; kun je nagaan wat een invloed daarvan zou zijn uitgegaan. Nog afgezien van de macht die AH bij de toeleveranciers heeft."

D

e meeste bedrijven laten zich dus leiden door wat de overheid voorschrijft, ze hebben nog te weinig aandacht voor de ketenbenadering en gebruiken het miheu soms ten onrechte als p.r.-middel, zo blijkt. Van der Woerd heeft nog een klacht: "Geen van de zeven bedrijven die wij bezocht hebben, deed iets aan rapportage. Zelfs de bedrijven die echt op Intussen oogst Rensink, via de re- de goede weg zijn, blijken pas na gionale pers, veel succes met zijn een paar jaar regelmatig metingen te schone methoden. Net als Albert verrichten en de resultaten aan de Heijn, die aanvankelijk ook goede directie te melden. Terwijl je dat nasier maakte met nieuwtjes als recy- tuurlijk van het begin af aan moet cled koffiefilterpapier. "Ja, maar de doen. Nee, eigenlijk heeft geen van bewering dat je milieuvriendelijker de door ons onderzochte ondernebent dan je collega's is in dat geval mingen al een sluitend milieuzorgsnel ontmaskerd", zegt Van der systeem. De bedrijven geven dat Woerd. "In de discussie over melk- trouwens zelf toe. Het zal nog wel fles of melkpak heeft Albert Heijn al even duren eer het allemaal geheel snel gezegd dat hij niet wil in- stroomlijnd is." vesteren in een extra opslagruimte Jammer dat in 'De manager en het voor lege melkflessen. De financiële miheu' geen garagebedrijf aan bod overweging van de korte termijn komt. Vooral kleine autobedrijfjes

De NMB overweegt bij kredietverlening eisen te gaan stellen aan het milieugedrag van de klant.

blijken vaak grote vervuilers te zijn. Van der Woerd beaamt dat. Hij had zelf ook graag een garage van binnen gezien, maar bij de selectie lukte het niet om een geschikte te vinden. "We hebben ook tevergeefs gezocht naar kleine chemische bedrijfjes", vertelt hij. Aanvankelijk wilde het IVM twee ondernemingen per sector onder de loep nemen, om meer vergelijkingsmateriaal te hebben. Dat lukte evenmin. En cijfers over de financiële gevolgen van milieumaatregelen werden niet afgestaan of waren niet voor handen. "Terwijl we daar natuurlijk erg op gehoopt hadden. Het trof ons wel dat de bedrijven zeiden dat de milieumaatregelen vrijwel allemaal kostenneutraal waren. Dat hadden wij niet verwacht." De opzet van de onderzoekers is VU-MAGAZINE—NOVEMBER 1990

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1990 - pagina 404

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's