GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1990 - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1990 - pagina 25

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

De vleselijke begeerten gekruisigd. Prent van Coornhert

<}^Mm^~'^msïttH CkfïE'jmoriööir svarutZ' ihtk fua. tomnda eê crux rr /icmtuda. vaitiiÉ', 'E.t.'mem fècuff imri- expeAatic viikir', 'y^if éaotacwfcrt^m,moi;f fcrauaf/c Tfimé Ofntm : ^~Wk in GsdtwiCime-n, meet m licit g-/[ffttrum i^£fé.« •j/* /"• ' / " fff ~"-J•"' f T •^^^^^Mü^'é &t }tHs- mcc Cltrislü hier na z0ca xinl m/lm, Juffermtn cruicm ^m pkgd è^fmrm m mtm&^:^^..

voor de Nederlandse traditie dat de Nederlandse gedelegeerde, Willem Vogelsang, een waarschuwende vinger ophief, door zijn redevoering te beginnen met de vraag of het wel mogelijk is om een kunstwerk met een natie in verband te brengen". Haar eigen lezing noemde ze 'A finger raised in warning'. Ook de andere Nederlandse spreker, prof. De Jongh, hief een waarschuwende vinger. In een helder en erudiet betoog bracht hij enige ordening aan in de ideeënvorming over de zeventiende-eeuwse Nederlandse schilderkunst gedurende de afgelopen honderd jaar. De kunstgeschiedschrijving werd volgens hem lange tijd gedomineerd door opvattingen over wat typisch Nederlands was en wat niet. VU-MAGAZINE—JANUARI 1990

Huizinga was, ondanks zijn internationale oriëntatie, soms overgevoelig als het ging om buitenlandse invloed.

T

refwoorden die aangeven hoe tot aan de Tweede Wereldoorlog over zeventiendeeeuwse kunst werd gedacht, zijn: realisme, gezonde eenvoud, gematigdheid, huiselijkheid, het burgerlijke, de calvinistische mentaliteit en de geest van de vrijheid. Voor een groot deel wordt dezelfde terminologie gebruikt als in beschrijvingen van het volkskarakter. Een negatief kenmerk van de schilderkunst is de onhandigheid die tot uiting komt in schilderijen die historische of mythologische taferelen voorstellen, en in allegorieën. Soms wordt, volgens'De Jongh, ten onrechte gesuggereerd dat deze genres in Nederland nauwelijks beoefend werden. De oorzaak daarvan is dat de betreffende schilderijen, die vaak onder Italiaanse invloed werden 23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1990 - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1990

VU-Magazine | 484 Pagina's