GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1992 - pagina 243

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1992 - pagina 243

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

een doorsnee van vier meter, waarin een sterk verdunde heliumatmosfeer is gecreëerd. De twintig meter lange voertuigen, rollen in dit ontwerp voort op slechts één rail. Een tweede bovenspoor voorkomt dat het voertuig omvalt. Voor zeer hoge snelheden werd een magnetisch zweefsysteem aanbevolen. Het bleef bij een denkbeeld. D e meest in het oog springende zwakte ervan was de onmogelijkheid om de tunnel te benutten voor doorgaand spoorverkeer. Alles zou tweemaal moeten worden overgeladen. Verwant aan dit denkbeeld was wat vervolgens in 1972 bedacht werd door de Nederlander Ruud van der Hoorn in de tijd dat hij afstudeerde in Eindhoven. Het was het jaar waarin (in maart) de Club van R o m e de aandacht vestigde op het aanstaande uitgeput raken van grondstoffen (onder andere olie). Thans is deze ingenieur hoogleraar in deeltijd te Delft (leeropdracht: industrieel ontwerpen in het bijzonder technische vormgeving) en adjunct-directeur van het Centrum voor C o n structie en Mechatronica (CMM) te Nuenen bij Eindhoven. Zijn uitgangsvraag was: hoe kunnen we ons met zo weinig mogelijk energie verplaatsen? De sleutel tot het probleem leek hem een drasVOORBEELD VAN EEN ONDERGRONDS ONDERGRONDS STATION STATION VOOR VOOR DE DEHSTT-TREIN, HSTT-TREIN, EN EN EEN EEN DWARSDOORSNEDE DWARSDOORSNEDE tische vermindering van de luchtDAARVAN. weerstand die elk voertuig op aarde moet overwinnen. Dat kan alleen in tunnels. Zo ontstond het HSTT-project (Hoge Snelheid meer dan elfmaal zoveel energie als bij Van der Hoorns Tunnel Transport): voertuigen zonder motor, die schier H S T T . Daarbij is de H S T T ook nog een stuk sneller. eindeloos in een vacuümgepompte buis voortrollen na bij Doet de ICE iets meer dan anderhalfuur over een afstand de start een zetje te hebben gekregen. van vijfhonderd kilometer, de H S T T heeft volgens dit Ir. H. Ris, die in Delft het inmiddels twintig jaar oude staatje daarvoor nog geen uur nodig. Geluidshinder veridee. aan de man brengt, vraagt me waar ik denk dat het oorzaakt de H S T T niet. En het milieu bovengronds blijft voertuig in de vacuümpijp zal stoppen nadat het in ongerept, zelfs bij de aanleg. Amsterdam op gang is gebracht. Ik heb geen idee. Het Nadien is de HSTT-trein ingepast in het Integraal blijkt ergens in de buurt van Barcelona te zijn. Transport Systeem (ITS), dat beoogt ook het bovengrondse openbaar vervoer praktischer te maken voor het vervoer van mensen en goederen. In 1988 werd een Profileringsstudie gepubliceerd. En nadien voerde het mmÊi^Êmmi^^ Prestaties Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit D e autoloze zondagen van november 1973 sterkten Van in opdracht van Rijkswaterstaat een haalbaarheidsstudie der Hoorn in de overtuiging dat hij goed zat met zijn uit. De conclusies klonken juni 1991 veelbelovend: " O p uitgangspunt. In het NEVAC-blad (wetenschappelijk basis van de hier uitgevoerde kosten-baten analyse biedt tijdschrift van de Nederlandse Vacuümvereniging) van het H S T T rompnet uitzicht op een positief exploitatiesalapril 1990 publiceerde hij een tabel, waarin de prestaties do, zelfs als men het bij maatschappelijke kosten-baten worden vergeleken tussen onder meer de Duitse ICE, de analyses ongebruikelijke commerciële rentepercentage Franse TGV, de Japanse Shinkansen en zijn eigen HSTT. van 7,5 hanteert. Aangezien de kosten voor een groot Wat maximum-snelheid betreft, staat de H S T T (op padeel vast liggen, zou dit positieve saldo in de loop der japier) met 540 kilometer per uur aan de top. Maar stil ren zelfs kunnen toenemen." wordt men vooral bij de kolom energiebehoefte, uitgeLigt de toekomst van de trein dus duidelijk ondergronds? drukt in k W h / t o n . k m (kilowattuur per ton per kilomeZo eenvoudig gaat dat niet. ter). ICE 0.373 TGV 0.437 ^••••••••1 Befuv\re/f/n Shinkansen 0.476 HSTT 0.0326 "Trein niet ondergronds", meldde het ochtendblad T r o u w op 25 maart van dit jaar. Maij-Weggen ziet niets Anders gezegd: het vervoeren van een ton goederen in tunnels van tientallen kilometers." Iets genuanceerder vergt zelfs bij de naaste concurrent de Duitse ICE nog was 's middags een kop in NRC/Handelsblad:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's

VU Magazine 1992 - pagina 243

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1992

VU-Magazine | 484 Pagina's