GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

VU Magazine 1997 - pagina 383

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VU Magazine 1997 - pagina 383

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

etingen "Bij een catamaran stellen de meeste mensen zich een licht zeilscheepje voor. Ook veerboten en vrachtschepen kunnen echter als catamaran, dus met twee parallel geplaatste rompen, worden gebouwd. Zware catamaranschepen varen onder meer als veerdienst naar Engeland. Lichtere varen in beschut water rond, onder meer tussen eilandjes in ZuidoostAzië. Dit is een schaalmodel van een catamaran die speciaal voor mijn promotieonderzoek is gebouwd. Ik heb eerst een rekenmodel ontwikkeld dat de bewegingen van catamarans in golven voorspelt. Dergelijk werk is al gedaan met mono-hulls, schepen met één romp, maar nog niet met catamarans. Het schaalmodel gebruikten we om te testen of het rekenmodel klopt. We hebben zelf een faciliteit om die proeven uit te voeren: een U-vormige sleeptank van 142 meter lang, 4,30 meter breed en 2,5 meter diep. Daarboven kan een soort sleepwagen bewegen, waaraan het model wordt bevestigd met een verticale staaf. Daarin zitten sensoren die de bewegingen meten en aangeven welke krachten er tijdens het varen op het model worden uitgeoefend. Vier weken lang hebben we de hele dag gemeten. Allerlei experimenten hebben we uitgevoerd; het schip is in vlak water voortgetrokken, maar we hebben ook golven opgewekt. Het grote verschil met mono-hulls is dat die golven bij catamarans tussen de beide rompen bewegen en daarop allerlei krachten uitoefenen die we nu in feite voor het eerst in een voorspellend rekenmodel hebben kunnen onderbrengen.

Het effect van de golfbewegingen tussen de twee rompen is sterker naarmate de catamaran langzamer vaart. Bij een hoge vaarsnelheid heeft de golf van de ene romp onvoldoende tijd om de andere romp te bereiken; het schip is immers alweer verder gevaren. De bewegingen van snelle catamarans kun je dus in feite ook met de mono-hull-theoneèn voorspellen. Maar dat geldt niet voor de relatief langzamere schepen, zoals veer- en vrachtboten, die meer hinder hebben van de stromingen tussen de rompen. Het is belangrijk te weten in welke mate, omdat de constructie van het schip erop kan worden afgestemd. En passagiers kunnen zeeziek worden wanneer scheepsrompen golven niet goed opvangen. Tot dusver worden catamaranschepen gewoon gebouwd en in de praktijk uitgeprobeerd. Dat kan als je weinig problemen verwacht. Maar als je ermee op de Noordzee gaat varen is het misschien niet zo verstandig. Dit is geen schaalmodel van een bestaand schip. We hebben gekeken wat er zoal rondvaart en een soort gemiddelde genomen van de gangbare afmetingen en verhoudingen. Het model is 3 meter lang. Om de massaverdeling van een echt schip na te bootsen hebben we her en der loden gewichten geplaatst. Het iTiodel zelf is van polyester. Een naam heeft-ie niet gekregen, wel een nummer: 372. Na afloop van de studie gaat het model terug naar de werkplaats, waar hij ook is gemaakt. Misschien dat iemand hem nog nodig heeft voor een toekomstig onderzoek; wie weet." Riaan van 't Veer, sectie scheepshydromechanica, Technische Universiteit Delft. Interview: Marl< Traa. Foto: Lenny Oosterwijl<.

wcs

NOVEMBER/DECEMBER

1997

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

VU-Magazine | 434 Pagina's

VU Magazine 1997 - pagina 383

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

VU-Magazine | 434 Pagina's