De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 55
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
00
Men
1")
deiike
vroomheid
onzer
machthebbenden
ook aan den schat van beurzen, die door de vaderen gesticht zijn, en thans door de bestrijding van het gereformeerde leven worden misbruikt.
hier vooral
gereformeerde
ter
beurzen, speciaal
Zelfs
jonge mannen van wie
voor zelfs
Voetianen
bestemd,
reikt
Coecejus met schrik zou
men
zijn
thans uit aan
teruggedeinsd.
^^) Dit raakt de vraag, of in de Heilige Schrift, zonder dadelijke inwerking van den Heiligen Gecfet op elk gegeven oogenblik, een mystiek, boven-riatuurlijk vermogen inwoont. De Lutherschen door Rathmanns felle tegen-
spraak, ter wille van hun sacramentsleer,
staande; de gereformeerden loochenen
Positivae, Francof. 1739, 12)
Psalm. 119
1'^)
,,Een levende steen".
^)
Petr.
1
:
Baieri,
Cf.
dit
Compend. Theol.
v.v.
152.
:
1
108
p.
verweer gedrongen, hielden
t^ot
dit.
12:
„Dat
niet zichzelven
zij
maar onö bedienden deze
dingen."
Hiermee
1^)
hun
volstrekt
is
successievelijk
vormden proces
maar
;
van
ontstaan
o.
].
p.
237.
1')
RoTHE,
o.
1.
p.
237.
Ook
inhoud
eene
begint
waar
stellen
wordt
^'^)
door
De
,
Zoodra men toch
deelen
der
deel
der
Schrift
in
openbaring
bij
hiermee
is
in
den striktsten
het te boek stellen van den Schrift-
werkzaamheid van den Heiligen Geest boek stellen begint, geschorst wordt waar
opzettelijke dit
te
atgebroken,
—
deze
is
school der
een
de
integreerend
im pul sus ad scribendum
de
vastgehouden.
afgeloopen
een
dat
ter verduidelijking van de tegenstelling geheel het de Schrifcgenesis geabstraheerd van de genesis der Openbaring,
RoTHE,
ï«)
zelve
slechts
is
1^)
zin
ontkend,
niet
onzer
en
die
impulsus
belijdt,
dit
te
die
boek
eerst ophoudt als dit te boek stellen is in
al
zijn
stadiën
beleden.
„Vermittelungstheologen," ten onzent met zooveel talent hoogleeraren vertegenwoordigd, blijve hier
uitnemendste
onbesproken. Deels omdat deze theologen tot geen eigen principe opziehtens de Schriftinspiratie gekomen zijn en dus geen front tot aanval opleveren. Deels ook omdat ze, slechts gradueel van de Ethischen verschillend, in de hoofdquaestiën met hen onder eenzelfde critiek komen. Natuurlijk zou het ons
persoonlijk veel aangenamer wezen den indruk te laten voortbestaan alsof deze grijze apologeet en zijne talentvolle volgelingen principieel in dezen strijd
aan ónze
zijde
en tegen de Ethischen overstonden. Het doet
zulk een illusie niet te transigeerd ling
uit
om den
mogen
spareu.
der personen wil
bekende
?
En
Maar mag
zelfs zeer,
er op heilig gebied ge-
indien niet, welnu lees dan deze stel-
Dogmatiek
{2'^Q
ed.
I.
p.
286):
„De
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's