De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 6
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
!
;
6
van
universiteiten
Protestantsche
alle
schier
aan
dage
ten
Europa's
vasteland gedreven wordt, moet uitloopen op een doodbloeden der theologie
doorgaan zonder aan de Gemeente haar Heilige Schrifture
kan
niet
ontrooven
te
en
;
eindigen
de armen van
te leveren in
met haar weerloos over
zal
het ondraaglijkst, wijl intellectueel, clericalisme.
voor wiens
Hij,
Wiens gemeente
van
stand
mij diep ootmoedig buig en voor den
ik
eere
opkom,
ik
daarbij de bezieler
zij
woord en de oordeelaar mijner gedachten; en zoo hulpe
plechtigheid onze
in
den naam des
van mijn
dan ook
sta
Heeren Heeren,
wel-
deze
bij
den
Rots-
steen onzer sterkte en onzes levens Kracht
De hedendaagsche Schrifcritiek rukt de deelen der theologie uit hun verband; schendt haar karakter; en stelt er iets dus luidt de driedat geen theologie is voor in plaats,
—
klacht waarin ik het eerste deel mijner rede afhandel, de
vuldige
ling betoogend,
stel-
moet loopen
dat de hedendaagsche Schriftcritiek uit
op vernietiging van de theologie. Godgeleerdheid de
een wetenschap, die ook
is
en
wijsbegeerte
de
toch
zielkunde,
overige wetenschappen onderscheiden
al biedt ze
dat ze zich verdiept in de kennis,
is,
van het creatuur, maar van den C r e a t o r
niet
Schepper
als
juist
niet
Het voorwerp waaropzij
in het kader
zich richt
Hem gecoördineerd maar God ;
is
;
dus van een God, die
van het creatuurlijke vallen kan.
God. Niet God en nog
Hem
en onder
alleen,
met
analogie
daarin, naar beginsel, van alle
met
iets,
het schepsel slechts
voor zoover meegerekend, als het, of de kennisse Gods instrumenteel open-
wel
óf
baart,
anthropologie als
verklaring
theologie
is
kennisse,
de
mensch
van
— Voorts
wil.
nemend en maar
zich,
geeft
zich
in alle
denkend
God
zijn
object
zijn
opneemt.
komt de Almachtige
besef in aanmerking;
zelf en mag
er
hem
andere wetenschap
In de slechts
maar
in de
van den mensch nooit
gebruikt
om
Zijns zelfs
het de mensch, die waar-
is
doorzoekt en het dus onderwerpt aan
in de theologie is het object zelf actief; staat niet open, te
zien
;
laat zich niet doorzoeken,
gebruikt den denkenden mensch
van
tot glorie, in zich
voor zoover God
dan
zijn,
Gode
het centrum en
godsdienstig
het
het centrum
sprake
anders
die is
Wezen
té
doen
slechts
schitteren.
als
De
maar openbaart
instrument
belijdenis dus
om van
maar
zich
de
;
en
kennis
God, den
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's