GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 6

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 6

rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

;

6

van

universiteiten

Protestantsche

alle

schier

aan

dage

ten

Europa's

vasteland gedreven wordt, moet uitloopen op een doodbloeden der theologie

doorgaan zonder aan de Gemeente haar Heilige Schrifture

kan

niet

ontrooven

te

en

;

eindigen

de armen van

te leveren in

met haar weerloos over

zal

het ondraaglijkst, wijl intellectueel, clericalisme.

voor wiens

Hij,

Wiens gemeente

van

stand

mij diep ootmoedig buig en voor den

ik

eere

opkom,

ik

daarbij de bezieler

zij

woord en de oordeelaar mijner gedachten; en zoo hulpe

plechtigheid onze

in

den naam des

van mijn

dan ook

sta

Heeren Heeren,

wel-

deze

bij

den

Rots-

steen onzer sterkte en onzes levens Kracht

De hedendaagsche Schrifcritiek rukt de deelen der theologie uit hun verband; schendt haar karakter; en stelt er iets dus luidt de driedat geen theologie is voor in plaats,

klacht waarin ik het eerste deel mijner rede afhandel, de

vuldige

ling betoogend,

stel-

moet loopen

dat de hedendaagsche Schriftcritiek uit

op vernietiging van de theologie. Godgeleerdheid de

een wetenschap, die ook

is

en

wijsbegeerte

de

toch

zielkunde,

overige wetenschappen onderscheiden

al biedt ze

dat ze zich verdiept in de kennis,

is,

van het creatuur, maar van den C r e a t o r

niet

Schepper

als

juist

niet

Het voorwerp waaropzij

in het kader

zich richt

Hem gecoördineerd maar God ;

is

;

dus van een God, die

van het creatuurlijke vallen kan.

God. Niet God en nog

Hem

en onder

alleen,

met

analogie

daarin, naar beginsel, van alle

met

iets,

het schepsel slechts

voor zoover meegerekend, als het, of de kennisse Gods instrumenteel open-

wel

óf

baart,

anthropologie als

verklaring

theologie

is

kennisse,

de

mensch

van

— Voorts

wil.

nemend en maar

zich,

geeft

zich

in alle

denkend

God

zijn

object

zijn

opneemt.

komt de Almachtige

besef in aanmerking;

zelf en mag

er

hem

andere wetenschap

In de slechts

maar

in de

van den mensch nooit

gebruikt

om

Zijns zelfs

het de mensch, die waar-

is

doorzoekt en het dus onderwerpt aan

in de theologie is het object zelf actief; staat niet open, te

zien

;

laat zich niet doorzoeken,

gebruikt den denkenden mensch

van

tot glorie, in zich

voor zoover God

dan

zijn,

Gode

het centrum en

godsdienstig

het

het centrum

sprake

anders

die is

Wezen

doen

slechts

schitteren.

als

De

maar openbaart

instrument

belijdenis dus

om van

maar

zich

de

;

en

kennis

God, den

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's

De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 6

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881

Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's