Tractaat van de reformatie der Kerken - pagina 70
DE STELSELS VAN KERKREGEERING.
44
daarom
is
de verhouding van dit gezag dan ook wisselend. Zuiver is het waar èn de geloovigen èn de dienaren stipt bij
alleen daar verdeeld,
het
Woord
blijven
Woord optreden. Maar Woord, dan klimt over haar het goden evenzoo verlaten de dienaren het Woord,
en alleen krachtens dat
ontzinkt de gemeente aan het
gezag der dienaren, dan klimt over hen het goddelijk gezag der gemeente. Tot ten leste een vergadering der kerk, die het Woord geheel verlaat, alle gezag kwijt is, en evenzoo dienaren die geheel buiten het Woord gaan geen enkel recht op gezag meer pretendeeren kunnen. Het verschil tusschen het overheidsgezag en het kerkelij k gezag springt dus in het oog. De burgerlijke overheid blijft haar gezag behouden ook al gaat ze tegen God in, en deswege moest ook een Nero gehoorzaamd. Maar in de kerk niet alzoo. Daar wordt gehoorzamen zonde, eere bieden schuld voor God, zoodra de persoon die beveelt en eere delijk
vraagt, Zij,
omgaat buiten het Woord. die, vreemdelingen in de eerste beginselen
van het kerkrecht,
ten deze van revolutie spreken, toonen derhalve slechts de verkeerd-
heid van hun eigen hart op het stuk van de gehoorzaamheid, die
we
aan Christus, onzen Koning, schuldig zijn. Revolutie is het gezag van den koning weerstaan. En dat gezag nu weerstaat, niet hij, die den afvalligen ambtenaar bestraft, maar juist omgekeerd elk geloovige, die den ontrouwen ambtenaar naar de oogen ziet en eert.
§ 19.
Welke
van kerkregeering
stelsels
er beproefd zijn ?
Vijf stelsels van kerkregeering zijn achtereenvolgens voor de kerken Christi
in
haar zichtbare
halve onderscheiden zullen, als het
Gereformeerde,
we duidelijkheidhet Roomsche, het Luthersche, ndependentistische en het Col-
gestalte uitgedacht, die
het
I
legiale.
Van
het
Roomsche
stelsel zijn dit
de vier eigenaardigheden:
i^.
dat het ééne regeering voor heel de zichtbare kerk op aarde in het
leven
roept,
geestelijkheid
2^ dat het de kerk en de leeken,
bestuur te sluiten,
3.
om
deelt in de beide standen van de
voorts de leeken geheel buiten het
dat het in beginsel streng monarchaal
is,
en
de supprematie vestigt van de kerk over den staat. Het Roomsche stelsel wil ééne regeering voor geheel de wereldkerk, maakt zich daarom los van de nationale eigendommelijkheden, verdringt de levende schakeering der volkstalen door ééne doodc taal, die voor allen 4^. dat het
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1883
Abraham Kuyper Collection | 240 Pagina's