Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 35
HET AMBT ONDER HET NIEUW VERBOND. verstande, dat in de eerste plaats op den kansel, en voorts
(Hen
Woord Gods worde
Op
bij
de kudde door hare n herder met
elke ambtelijke verrichting^,
het
21
g
ewe id.
tweeërlei, dat hieruit voortvloeit, dient de aandacht gevestigd.
En
wel ten eerste op het onloochenbare feit, dat de vier ambten van „herder, ouderling, diaken en leeraar" als vier stengels op één wortel bloeien, en dus nooit als vier stekken mogen worden beschouwd, die los naast
Het ambt van is daarom tevens regeerambt; kerk terwijl de regeerin Jezus' buiten dienst des Woords verre van den te zijn gesloten, ouderlingen, wel dienst des Woords hebben te waken. van den x'eeleer voor de zuiverheid elkander, elk in eigen aarde, op eigen wortel stoelen.
herder
I^n gelijk het diaconaat
overvloedig moet
zijn
in vertroosting
met het
verreweg de meeste kerken mede in den ambtelijken zoo staat ook het diaconaat midden in den dienst des Woords en behoort tevens vervlochten te zijn in het regeeringsor-
Woord, en
dies in
raad der kerke
zit,
gftnisme der kerken. Terwijl eindelijk, hoezeer het diaconaat
zonder het ambt
meer
bij-
voor de betooning van een Christendom, dat niet in woorden bestaat, maar in kracht, desniettemin toch geen der drie overige ambten buiten den dienst der ontfermingen staat, en elk ambt verbeurd is
zijn, dat geen licht liet schijnen voor de menschen. _Pe andere opmerking is, dat bij deze splitsing der ambten in de zichtbare kerk op aarde zich slech t s herhaal t wat in het eigen Messiasambt_ van den Christus gezien werd. Gelijk toch dat ambt van Messias één in oorsprong, aard en strekking is, en zich niettemin in het drievoudig ambt van p rofeje t, prieste r en konijag deelt, zoo ook is het ambt der zichtbare kerk op aarde wel één in stam en wortel, maar gesplitst in zijn werking. Door het herder- en leerambt spreekt meer bijzonder onze hoogste Profeet en Leeraar door het presbyteriaat regeert in engeren zin onze eeuwige Koning; en door het diaconaat worden op eigenaardige wijze de ontferniingen openbaar van onzen eeuwigen Hoogei)riester, den \^^^^^ „ Christus Consolato r." Maar evenals nu met gelijk recht kan beweerd /-^'=-^' dat de dienst des Woords én profetisch getuigt, én priesterlijk bidt, èn koninklijk heerscht.en evenzoo de beide andere diensten beurtelings aan elk der drie ambten van den Christus deel hebben, zoo liggen ook op aarde in de zich tba re kerk deze drie stengels dooreenge vlochten, en gaat de juiste kennis van elk ambt op zichzelf te loor, indien men de worteleenheid van al deze ambten saam uit het oog verliest. Kn onze slotsom kan derhalve geen andere zijn, dan dat het kerkelijk ambt op aarde niets meer noch minder is dan instrument van het Mes-
zou
;
die een naam heeft ontvangen boven allen naam, op de eeuwen door, in het midden van 's Vaders uitverkorenen,
siasambt, teneinde
aarde
al
hij,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884
Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's