GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 148

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 148

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

134

zijn

'^'AN

REFORMATIE DOOR BREUKE MET KET BESTAANDE.

raadslag in te staan. Overrompelen baat

helder bewuste ov^ertuiging gewekt

Ten tweede, men tegen den eisch

Koning Jezus terug

als

55.

Van

het

niet zitten,

of

niet.

ook

bij

Er moet

geestelijke,

ieder naar zijn mate.

indien dat

zittingnemen

zelf

tegen de souvereiniteit van

indruischt.

het

wie

op

tot

een besluit heeft medegewerkt, trede

aankomt. Wie zijn hand aan de onbekwaam voor het Koningrijk Gods.

uitvoeren

ploeg slaat en achterwaarts

§

zij

Gods Woord

van

En ten derde, niet

ga

;

ziet, is

reformatie door breuke met het bestaande.

Vet bonds vernieuwing door geestelijke verwakkering is evenmin als geleidelijk kerkherstel hetgeen gemeenlijk onder reformatie verstaan wordt. In engeren zin toch hecht men aan „reformatie" geen ander begrip dan van de geschiedkundige reformatie der zestiende eeuw, gelijk die onder de bezieling van Luther, Zwingli en Calvijn tot een breuke met de destijds bestaande volkskerken heeft geleid. Ook hierbij intusschen dient ter voorkoming van misverstand, nogmaals scherp tusschen twee zeer uiteenloopende gevallen onderscheiden. is een inbreuk op het bestaande, die er toe

Iets geheel anders namelijk

om

leidt,

de oude kerk, waarin

om

men geboren werd,

te

hervormen,

oude kerk ganschelijk uit te gaan en zoo naast als tegenover haar een nieuwe kerk te stichten. Beide gevallen kwamen in de reformatie der zestiende eeuw voor. In Amsterdam b. v. en Londen, evenals in Wittenberg en Genève scheidde men zich niet af van de kerk, waarin men geboren was, om een nieuwe kerk op te richten, maar men maakte zijn eigen oude kerk los uit haar correspondentie met andere Ijierken, riep een nieuw en

en

iets

geheel anders,

beter

Kerkverband

in

uit die

het leven, en zuiverde zijn kerk van mis-

bruiken. Daarentegen te Parijs en te

men

uit de kerk, waarin

Weenen,

men gedoopt was

in

uit,

Polen en

Italië,

trad

en stichtte tegenover

haar een nieuwe kerkformatie. Op dit aanmerkelijk verschil is slechts zelden gelet. Men beging namelijk de fout, om enkel de ééne groote, algemeene kerk, gelijk ze onder het pauselijk gezag tot een eenheid was saamgesnoerd, als

d e kerk als te

men

te

beschouwen, en overmits nu onze vaderen zoowel

Amsterdam met de roomsche hiërarchie

te Parijs

braken, beeldde

ook hier te lande en te Londen was intusschen volstrekt niet het

zich zeer ten onrechte in, dat b. v.

nieuwe

kerken gesticht werden.

1

'it

komt, weten zelfs de meest achterlijken van de onzen er nog zeer goed op te wijzen, dat de hervorgeval, en zoodra het tractement in het spel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 148

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's