GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 52

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOE EEN GEFORMEERDE KERK DUURZAAMHEID ERLANGT.

38

bedoelde, die reeds aanwezig zijnde geestelijke kerk tot openbaring in zij evenzoo als iemand die een fonden bodem reeds was eer hij boorde, maar eenmaal geboord, dan ook bestemd is om duurzaam water te bieden aan elk komend geslacht. Of wfl men meer Hollandsch, met een beeld aan onze polders ontleend, zeg dan het formeeren van zulk een kerk is niet ongelijk aan het droogmaken van een binnenmeer waar de bodem altoos onzichtbaar onder school, om nu door droogmaking eerst openbaar te worden, maar dan ook duurzaam als ingedijkte en drooggemalen polder teelland te bieden zoo aan den tegenwoordigen als komenden bezitter. De duurzaamheid eener kerk rekent dus wel terdege bij het ernstig karakter van haar formatie mede, en er dient alzoo gevraagd hoe deze duurzaamheid verkregen wordt.

het zichtbare te brengen, handelen tein boort, die er in

:

,

:

Hierbij laten zich

twee wege n

denken, gemeenlijk als de gerefor-

meerde en de methodistische onderscheiden. Methodist namelijk oordeelt dat de profijtelijkste manier om aan kerk de geduurzaamheid te geven bestaat in het bekeeren van nog onbekeerden, die alsnu, na bekeerd te zijn, in de kerke inkomen. Voor

De

wat

zalig afsterft,

komen dan telkens zalig gemaakten. Doop na de belijdenis is op

loren waren, in de plaats.

die eerst verdit

standpunt

het eenig juiste en voor Christelijk onderwijs te zorgen heeft in dezen

gedachtengang geen zin. Al wat gedaan dient te worden is dat men én onder de kinderen der geloovigen én onder de Joden én onder de heidenen voortdurend werve voor koning Jezus. Gelukt dat werven, dan is het doel bereikt, en zet het ledental der kerk zich uit. Maar, eens bekeerd, heeft iemand eigenlijk op aarde geen reden van bestaan meer. Hij kan sterven en dat hij stierve ware voor hem verreweg het best. Alleen de beweegreden, dat hij nu op zijn beurt anderen moet bekeeren, kan hem verzoenen met het denkbeeld, om zijn leven ,

,

nog voort te leven. Vandaar dat in den kring van hen, die alzoo denken, de kerk geheel bijzaak is. Ze doet dienst als bekeeringsmiddel. Maar bekeeren doet men ook door tal van andere middelen. En overmits die andere mid-

hier

delen, zooals bijv. de ,,Salvation

Army",

bidstonden, meetings, enz. veel

beter doel treffen, staat de kerk, als weinig bruikbaar, in de schatting

derzulkcn meestal verre op den achtergrond. Die kerk ontvolkt

men

dan ook, om de particulieren samenkomsten overvol te maken. In naam wordt de kerk nog bijgehouden, maar inderdaad valt ze weg. Geheel anders daarentegen oordeelt de Gereformeerde. Naar zijn overtuiging do Kenigc die zielen krachtdadelijk bekeeren kan de Heere onze God. Niet bij manier van spreken, maar feitelijk en zeer i^s

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's