GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 285

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 285

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

279 oordeelen? Evenzoomin kan de wereld den dienst des Hoeren liefhebbon. Zij kan zichzelve niet verloochenen. Zij is Gode vijandig. Zij verstaat niet de dingen, die des Geestes Gods

haar dwaasheid. des Heeren verstaat wel, wat het zeggen wil te deelen in de liefde Gods. Zij heeft een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mensch. Rusten kan zij niet, voor zij in storelooze gemeenschap met den Heere leven kan. En overmits hier vanwege de zonde dat leven in gemeenschap met God steeds verstoord wordt, is er telkens weer genade noodig om de gemeenschap te herstellen. Vreugde in God door Jezus Christus is dan ook geen spruite, die opkwam uit den dorren akker van uw eigen bestaan; maar is altijd Van die vreugde eene genadegave, een vrij geschenk Gods. sprak Christus tot zijne jongeren, dat ze 'zoo groot zoude worden, dat niemand hen van die vreugde zou kunnen beEn daar nu komt het op aan. Of we die vreugde rooven. bezitten, die geene inbeelding, maar eene vrucht des hemels is. Vreugde, die als een eigen werk des Geestes door u wordt genoten. Alleen zij is het, die eeuwiglyk duren zal. Maar die vreugde wordt dan ook hier op aarde door Gods kinderen gekend. Die vreugde gevoelden de martelaren, als ze zich omringd zagen door de vlammen des vuurs. Die vreugde ondervindt nog elk kind van God, wanneer het in den geloove met zijn

;

zij

zijn

Maar de gemeente

Christus gemeenschap mag oefenen. Indien wy dan van deze vreugde niets kennen, dan is dit voor ons een zeer bedenkelijk verschijnsel dan is er toch groote oorzaak, dat wij ons voor de eeuwigheid bedriegen. Maar niet slechts tot koopen van wijn worden de dorstige zielen opgeroepen, ook tot koopen van melk. Melk is het voedsel van kinderen. Dies hebben Gods kinderen steeds voedsel noodig. Nimmer mag de gemeente des Heeren zeggen » Vroeger had ik wel, thans heb ik geen voedsel noodig." Dat te zeggen, gelijk sommigen het gezegd hebben, geestdrijverij. Daarvoor heeft Gods volk zich wel terdege is te wachten. Neen, arm blijven Gods kinderen in deze pelgrimage steeds, ;

:

opdat ze alleen in hun Hoofd rijk zouden zijn. Arm, opdat ze gedurig zouden hongeren naar de gerechtigheid. Is op natuurlijk gebied de honger een teeken van gezondheid, op het terrein des geestelijken levens is hij dit evenzeer. Indien gij dan indien gij daar geen onaandoenlijk zijt voor Gods Woord begeerte naar hebt; indien gij daarvoor koud zijt, is het voor ;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 285

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's