GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 116

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 116

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

110

Een

sterk geluid, verdeelde tongen als van vuur zijn vooren nu het gevolg; ziet, dit blijkt ons uit ons tekstvers: j>En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest." De buitengewone gaven des Geestes worden thans door allen ontvangen, om, ten bewijze van 's Heeren majesteit, heerlijkheid en almacht met tevoren door hen niet geleerde talen te spreken en daarin de groote werken Gods te ver-

afgegaan;

kondigen. Ook ontbreken de gewone gaven des Geestes niet. Neen, mild en overvloedig deelt de verhoogde Koning, de Overwinnaar in den strijd, van uit bet paleis zijner heiligheid zijne extraordinaire en ordinaire gaven zijnen gunstelingen uit. Nu vangt dan ook in het byzonder de inwoning des Heiligen Geestes in hunne harten aan (Joh. 7 39). Ja, de bedeeling des Geestes is thans aangebroken en op het fondament, gelegd in het lijden en sterven en de opstanding van den dierbaren Borg en Zaligmaker, zal de derde persoon in de aanbiddelijke Drieëenheid den geestelijken tempel, de gemeente des levenden Gods, optrekken. Daarom worden de getuigen van Christus nu op een wonderbare wijze toegerust, en hij, die een anderen sleutel dan Gods almacht ter verklaring van dit wonder zoekt, zal van de eene dwaasheid in de andere vallen niet alleen, maar ook, tenzij hij zich bekeere, tot verderf zijner ziel in zijne verklaring voor eeuwig schipbreuk lijden. Een schitterende proeve van 's Heeren onbeperkt alvermogen ziet men in de toerusting van de getuigen des Zaligmakers. o, Gezegende Pinksterdag! Dag der openbaring van 's Heeren heirkracht! Dag ter verkondiging zijner wonderlijke daden! Dag, waarop Christus met het vuur zijns Geestes van het altaar zijner offerande den mond en de tong zijner apostelen aanroerde, om de groote werken Gods te verkondigen; waarop de tong der stamelenden vaardig zou zijn om bescheidenlijk te spreken! Zalig, wien het alzoo gaat naar den rijkdom van Gods eeuwige barmhartigheid en vrije gunst in Christus Jezus! Wij gaan over tot ons tweede deel. :

II.

Onze tekst biedt ons gelegenheid ting des Heiligen Geestes te zien 1.

Een antwoord op het gebed der

Het gebed ademtocht

om

in

de uitstor-

discipelen.

de ademtocht des geestelijken levens en die spreekt vanzelf vangt aan, zoodra de arme zondaar uit den dood overgaat in het leven. Zoolang men eigen geestelijke armoede en doemwaardigheid niet kent,

is

het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 116

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's