GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 618

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 618

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

;

612 Geest verlicht, zegt van den rotssteen, waaruit Israël dronk de woestijn: »En de rotssteen was Christus," zouden wij dan ook niet van de vrysteden in Israels landpalen mogen zeggen, dat ook deze eene teekening zijn van den weg des behouds? Volgt my dan, geliefde toehoorders! met uw welwillende aandacht, als wij gaan spreken van: in

Israels vrijsteden alseene teekening van

den weg des behouds, 1.

2.

3.

en u spreken van

haar doel; haar gebruik; De stof, die zy leveren tot prediking van den weg der zaligheid in Jezus Christus.

God

schiep den mensch uit het stof der aarde en blies in neusgaten den adem des levens. En, voegt de Heilige Geest er bij, alzoo werd de mensch tot een levende ziel, in onderscheid dus met de dieren der aarde, die hun levende ziel van God ontvingen, genomen uit den fijnsten ether der schepping. Daardoor was de mensch aan twee werelden verwant. Dit was zijne verhevenheid boven alle schepsel, "twelk de Heere gemaakt had, geschapen te zijn naar het beeld en de gelijkenis Gods. En al heeft nu de mensch, helaas, de heerlijkheid van het beeld Gods verloren; al werden nu al zijne krachten en gaven verdorven en der zonde dienstbaar gemaakt toch heeft het den Schepper beliefd, die betrekking op den mensch niet ganschelijk te verbreken, maar in stand te houden, daar de apostel op den Areopagus te Athene zegt tot zulken, die voor afgoden knielen: »Wij zijn van Gods geslacht." En omdat de Heere God deze betrekking tot den mensch, ook in zijn diepen val, bleef erkennen, is het leven van den mensch in zijne oogen dierbaar. Met smart zag het zijn Oog, dat Kaïn zijn broeder Habel doodsloeg, en zelf komt Hij, als de rechtvaardige Rechter, naar den broeder, om den schuldige te achterhalen, zijne misdaad te oordeelen, zijn vonnis uit te spreken naar den eisch der gerechtigheid en ervoor te zorgen, dat dit vonnis zijn loop hebben zou. Deze booze daad van Kaïn was een feit, dat niet eene uitvervuld was zondering was. De Heere zag de aarde, dat zij zijne

x-

met wrevel". Het minste leed, den kinderen van Kaïn aangedaan, werd met den dood gewroken, zonder dat den moedwil paal werd gezet. Hoort, hoe trotsch Lamech voor zijn beide vrouwen zyn euvelmoed bezingt, opdat zy het hem tot eene eere reke-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 618

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's