GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 591

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 591

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

585 ter wille van Hem, die al haar genot heeft verworverlaten pen, al hare liefde heeft veracht, al haar haat heeft getrotseerd, om, ingegaan in onze ellende, zijn volk de eeuwige heil;

hemels te verwerven, bij wier riikdom en aardsche glorie in het niet verzinkt. Ach, dienaren dezer wereld, die niet anders kent en geniet, dan wat deze armzalige wereld bezit en schenkt, zoekt toch de geestelijke heilgoederen, door den Heere Jezus uit genade ver-

goederen

des

heerlijkheid

alle

worven, eer

gij,

van

al

uwe

schatten, genietingen en heerlijk-

eeuwige ellende zult wegzinken. Eu zoo meent, dat gij God en de wereld samen dienen kunt, o gij laat u toch waarschuwen, eer gij te laat uw schrikkelijke misleiding moet ervaren. Kiest dan heden, wien gij dienen zult; is de Baal dezer wereld God, volgt hem na; brengt hem uwe offers vraagt hem om uwe hulp, uw troost, uw heil maar weet, dat gij vruchteloos zijn antwoord zult verbeiden. Gij moogt als van de wereld zijnde, hier haar genot smaken, meer dan Gods kinderen, die, als niet van haar zijnde, hier vaak kommer, druk en ellende ondervinden al uw genot blijft hier en verkeert in eeuwige wroeging en ellende. Neen, dient niet langer de wereld; maar kiest heden voor dien God, die alleen recht heeft op u, als zyn schepsel en die uit vrije genade u het eeuwig blijvend goed voor uwe ziel wil schenken, dat eeuwige verzadiging van vreugde schenkt, o, Gij, die uzelven der wereld wijdt; die uw vleesch met zijne bewegingen en begeerlijkheden verzadigt; die u, zonder u om Gods wil en wet te bekommeren, geheel door het goeddunken van dat boos hart laat leiden en beheerschen, schrikt voor het oordeel, dat u wacht. Want vreeselijk is het te vallen in de handen van den levenden God, die zich als een weerpartijder tegen u be-

beden beroofd,

in de

;

;

;

toonen

zal en

u

als zijne

vijanden, die

Hem

niet als

Koning

erkennen en gehoorzamen, eeuwig onder zijne voeten leggen zal. Beërft vleesch en bloed het koninkrijk Gods niet, dat zondig vleesch moet gekruist met zijne bewegingen en begeerlijkheden; de leden, die op de aarde zijn, moeten gedood; de oude mensch, die vleeschelijk onder de zonde verkocht is, moet sterven. Heeft de Heere Jezus in ons vleesch aan het kruis de zonde veroordeeld, wy moeten dat kruis op ons nemen, opdat het zondig vleesch gedood worde; heeft Hij zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde in den dood, ja den dood des kruises die zelfvernedering en zelfvervloeking heeft Hg van ons geëischt, die achter Hem komen en Hem volgen willen (Matth. 16 24). Niet door bewegingen des vleesches, maar door de aandrijvingen des Geestes alleen mogen wy

hebben

willen

,

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 591

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's