GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 65

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 65

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

der Heilige Stlirlft saiim; dodi kan

liior niel verder besproken. even als hel Tlieosopheem van Sleclils kan aangestipt, dal bij de grensbepaling Uissclien V(in Baader bekend. bet leelijke en a Igiijselijke mei dil zinken in schoonheid zal Ie rekenen zijn. Waar nog niets dan achteruitgang van vroeger schoon plaats heelt, ontstaat hel Zoodra een tegenovergesteld beginsel actief werken gaat, ontstaat er een leelijke.

tischcii ;ulitcrgroiul

opinie

Milloiis

l'aradise

zijn

uit

lo-st

is

van het helsche en afgrijselijke; dal echter zijn eigenlijk de dingen, die onder de aarde zyn, in de xzT;t;(^5óv<a. Men verkrijgt dan de èTroi^idcvix voor het heerlijke, de èTrr/stx. voor het se hoon e en leelijke en de au-Txyc^óviu.. V(jor het afgrijselijke. Wal de Serafs in Jesaja0:3 uitroepen: ,I)e gansche aarde is van zijn lieerlijkheid vol," moet verstaan in den anticipatie

sp(»radische

gebied eerst vindt

zin

de

in

van I'salm 8: ± „Hoe heerlijk is uw naam op de gansclie aarde"; en stelt zaak voor, niel gelijk de nicnsch ze ziet, maar gelijk ze voor God en zijn

Serafs

is.

Het anthropoceiitrisch karakter van deze schepping slaat in op den voorgrond. Het is zooals onze Confessie in CJod alle schepsels schiep en onderhoudt „om den mensch einde de mensch zijn God dicne." Gen. 1: 27 v. v. Psalm dienaangaande geen twijfel. ^•')

overal

de Hrilige Schrift Art.

1-2

zegt, dat

dienen,

te 8:

T)

v

ten

laten

v.

In de Openbaringen wordt ons dan ook in weer dat beeld van den Messias in zijn heerlijkheid voorgehouden. Hij, de Christus zelf^ wil ons boeien. Van een teekening van Maria's schoon is in de Schrill geen sprake. Iets wat allerminst gezegd wordt, om aan deschikk'rknnsl het heerlijk voorwerp van heilig vrouwenschoon in de vermenging •")

Jcsaja

(If.

schitterende

\\'.\:

trekken

van moederlijke j)rotest in

te

en Psalm i5:o.

17

altoos

schuchterheid

weelde en maagdelijke

dienen leg(!n elk pogen,

om

der heerlijkheid van den Christus op Maria over

rijk

te

ontstelen;

om

maar

het ideaal van menschelijk schoon in hel te

brengen.

•'') Spreuken 1(1:4. Van canon wordt hier gesproken met het oog op i\en bekenden canon van Polyclelus. Cf. Brunn, Geschichte" der Griech. Künstler, Th. I, p. 219, gecit. by Zimmebmanx, Gesch. der A est het ie,

p.

Interessant

118.

Portig,

G.

is

Das Christusideal

in

der Tonkunst,

Heilbronn. Henninger 1883. •"')

De

Schrift

u gelegd

had"',

schepsel moet

zelve

gebruikt

Ezechiël

IG

:

deze

uitdrukking:

„De heerlijkheid

U. Dat Code de eere en de

die

Ik

op

heerlijkheid door zijn

is doorloopend Schriftvermaan, en ligl saam„Dal de Heere heerlijk worde!", dat. hoewel toch de zaak juist en scherp weergeeft. Cf, Open-

worden teruggegeven

gevat in hel begrip,

Jcsaja (3(1:5:

op verkeerde lippen gelegd, c<'t. baring 11 :13; li:7; lü: 1

»0

Spreuken

abstract l)Cgrip

8:;j().

:',|.

Wat

liicr

van de

'^?t"?

van wijsheid, maar een \\'ijslieid.

dus persoonlijk gedacht

gezegd

wordt,

die ,,zich

geldt

niet ivn

veimaken kan" en

is.

welbehagen en welgevallen worden gemeenlek nog te opgevat. Tel est mon bon p 1 a s r. Toch is dil geheel onjuist. Er ligt wel Ier dege hel denkbcelil van lust, behagen, genot, vermaak en tocneiging in. De Hehreeuwsche woorden nx"< en. vooral "iJn ^'*)

Do

begrippen

veel als lust

spreken

dil

aan hel

van

arbilraire

zelfs sterk uit:

i

en de huwelijksidée, die heel de Schrift doorspeelt,

hier geen uilweg. Hel sl<Mksl

komt

ilil

uit

in

ilc

uitspraak:

..(üj

zijl

i

laat

mi.jn geliefde

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 65

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's