Het Calvinisme en de Kunst - pagina 84
81
|[i
zijn
SiiiiK-
ol'
M
i
II
iirliiM'lik'ii
iiL'cml
lii.j
luch
ilcii
incnscli
oiuKt-
uit zijn ualuiii- is: dan gelijk hij door de algeineene genade is; en eerst ilaarna gelijk hij door de bijzondere genade wurdl„Ten derde," zoo schrijft hij in ile Voorrede, ,so beschouwen wij den mensch, voor
scheiLieiilijk. Kerst gelijk
liij
van den genieenen werkinghe des Heyligen Geests, bü middel des geloofs, voor een kint Gods is aangenomen.'' Terwyl het stramien voor heel hel stuk uit de Schrift is genomen: ,So pogen wij liet tegenwoordig boeeksken daerloe te doen strecken, dat wij in den naluurlyckcn mensche matelyck; in den burgerlycken mensche recht veer del yck, in den Ghristelycken
soveel
liij
door eeu
sonderlinghe genade Gods
afgesondert
Iioop en loop der wereld, in Jesu Chrislo door de
mensche Godsaliglyck metten Apostel mochten Deel
I.
"*-)
p.
leven."'
Kd.
Dr.
Van
Vloten.
VIII.
Oilderdijk gebruikt zelf dit
woord
„gepruttel" voor zijn rijmend knorren.
Verstommen Of
brommen.
Meer kunnen wij Geen zangen Ontvangen
niet.
Mijn lezers van mij,
Maar
luttel
Gepruttel Van Bestevaers
Krekelzangen.
Rotterdam
18:23.
Deel
bry.
III
p.
2 romein.
Dat Cats zijn eerste meisje loopen liet, omdat haar vader bankroet sloeg, Het is nooit goed te praten. op ons den indruk van iets laaghartigs. Slechts rekene men met het feit, dat hijzelf het geval meedeelt, en dus niet duchtte, dat hel de pul)lieke opinie schandaliseeren zou. Lezing van de brieven, ook van hoogleeraren en magistraten uit die dagen, doet ons dan ook telkens verbaasd staan over de leukheid, waarmee zij de keuze van een tweede of derde "'^)
maakt
vrouw beredeneeren. Eerst
door
Cats hielp zijn dicht-
om hem
vrij
te
De
poëzie in het huwelijksleven
was
destijds niet te sterk
ons er die in te brengen, niet door zijn liefdesavontuur, maar Ook voor Bilderdijk mag niemand onzer de handschoen opnemen pleiten. Wat Mr. H. W. Tydeman in dit opzicht beproefde (zie
Bilderdijk, eene bijdrage tot zijn leven en werken. Leiden, IsTl p. 57) is ergerlijk; ook wat Da Costa (Leven en Werken van Mr. W. Bilderdijk, Amst., 1844. p. 36) en Alberdingk ïhym (zie R. Kath. Volksalmanak 18()S. p. 52-123) ervan maakten, bevredigt onze conscientie niet en wee den Calvinist, Niet elke aanklacht tegen Bilderdijk die hun zulk een stuifzand-moraal napraat. aangetoond kan, dat zijn gaat op; bij menige klacht moet overdrijving afgeweerd eerste vrouw alles behalve het beeld der lijdende onschuld was. Maar voor de hoofdzaak doet dit alles niets af. Bilderdijk heeft Gods wet geschonden, en al wat hij gebazeld heeft om de .scheur, die hij in het goddelyk gebod trok, te bedekken; boezemt ons slechts weerzin in. Bilderdijk had, zoolang Catharina Rehecca Woesthoven leefde en niet wettelijk van hem gescheiden was, onder geen voorwendsel Catharina Wilhelmina Schweickhorst mogen huwen. Dit was zonde, en op de ontzettendheid dezer zonde dingen wij niet het minste af. De liciligheid van 's Hceren wel verbiedt dit. Ook de te vroege geboorte van zijn eersteling (zie Dr. Wap o. p. 24) mag zoomin goedgepraat, als de mishandeling, die hy zijn eerste vrouw aandeed. De ergerlijk erotische episoden in zyn bundels vinden zoomin verontschuldiging als zyn gemor en zijn bitterheid uil ouder dagen. In niets wordl
Dit. W.vi';
;
;
1.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's