GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 8

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

8 is als liet licht onzer oogen) geen andere keus, dan om of zijn geloof op liet altaar der rationalistische wetenschap ten offer te brengen, óf in den wortel van dat geloof het beginsel van een eigen wetenschap aan te toonen; en dit la:ttste is het wat onze Vrije Een gedachte, behoeft het nog Universiteit dorst bestaan.

gezegd,

Een de

ons beven doet, zoo dikwijls we haar indenken. waarvoor ons alle moed ontzinken zou, bijaldien

die

reuzeiitaak,

II.

Schriftuur het opstaan onder ons van een Plato of Kant

niet overbodig maakte.

toch zelfs niet

van

zij

Maar een

stil

en ernstig pogen, waarbij

die ons uitgangspunt verwerpen, ons de erkentenis

onthouden zullen, dat er op óns standpunt aan de klem dilemma geen ontkomen is.

dit

we het gebied van het schoone Immers, zoo we Plotinus, die voor ons niet geldt, uitzonderen, zoekt ge in de Christelijke letterkunde vruchteloos Wat Augustinus gaf, biedt naar eeu eigen kunst-philosophie. wel iets (veel meer zelfs dan Ritter en Zimmerman waanden), maar is toch veelzins ]:»latonisclie nabootsing en maakt geen aanspraak o^^ de eere van een samenhangend geheel te zijn. ^) Bij den edelen denker van Aquino vindt ge scherpzinnige begripsonderscheidingen tusschen ars en virtus, ars en prudentia, en wat dies meer zij, maar noch in zijn theorie van wat kunst, noch van wat het schoone zij, koos hij eigen banen. ) Lutlier zoomin als Calvijn zijn op de beteekenis van het schoone ingegaan. Voetius bespreekt de kunst slechts uit ascetisch oogpunt. '") Milton geeft meer wenken dan een systeem. ^^) Von Baumgarten in Duitschland en Hemsterhuis, de door Herder Dit klemt te meer, zoodra

betreden.

'^)

en Goetlie zoo hoog gestelde wijsgeer ten onzent, liggen reeds erf. ^-) Bilderdijk's verhandeling is van En wat na Kant man1783, nog geen jaar na zijn promotie. nen als Solger, Cousin, Krause, Carrière en Eckart boden, moge doorgaands vroom getint zijn, maar Christelijk in het uitgangspunt was het niet. ^*) Totdat Kant weer tot denken dwong, heeft men in den kring der Christenheid, met name in Nederland, èn op staatkundig, èn op maatschappelijk gebied, te zeer

buiten het Christelijk

''')

zonder zich rekenschap van zijn leven te geven, in het land van Rembrandt het ontbreken van een dat dan eigen kunst-philosophie ons te sterk verbazen zou. ^") Systematische beschouwingen of scherpbelijnde uitspraken geleefd,

over

den

samenhang van kunst en Calvinisme staan ons

uit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's