Locus de Consummatione Saeculi - pagina 443
College-dictaat van een der studenten
111
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
wordt veel gesproken over
Er
bacillen, bacteriën etc,
maar
lioe
komt
in
het harmonische scheppingswerk al die vernielende kracht, als ze niet uit de Heilige
Schrift
de
van den dood gekomen. Is dit waar, dan is op de ziekte en den zieke en een invloed van de
solutie heeft, dat ziekte de praeformatie is
en dat de dood door de zonde in de wereld er een invloed ibvy/]
van de
xpvxi]
is
ook op de gezondheid.
In kringen, waar
't geloof werkt en een ordelijk en stil leven geleid wordt, dan ook de gezondheid metterdaad veel sterker dan in een omgeving, waar aan losbandigheid wordt botgevierd, en de krachten aldus uitgeput raken. Is dit nu een ontegensprekelijk feit, dat de ipüx^ï op het owhk werkt, hetzij ten goede, hetzij ten kwade, en komt dan daarbij het aiavisme om hetzelfde effect te sorteeren, als de simulatie van ziekte, een algemeen psychisch erkend element, en de werking van het geloof op den zieke (cf. de hypnotische verschijnselen), dan spreekt het vanzelf, dat de wetenschap met die vei'schijnselen rekening moet houden en dat ze dit niet kan, tenzij ze uit de Gratia Specialis de gegevens ontvangt, waardoor ze een goeden blik daarop werpen kan.
is
III. De literarische faculteit. De literarische faculteit is eene faculteit, die meestal beschouwd is van tweeën één, of als geheel liggend buiten de theologie of als een slokop, die geheel
de theologische faculteit opslikt. Dit
1".
zich
stelt
doet
op
zij 't
met de theologische
faculteit geheel en al,
wanneer men
standpunt, waarop tegenwoordig de Modernen zich plaatsen
;
dan wordt de theologie de godsdienstivetenschap en onder godsdienstwetenschap verstaat men dan, dat er onder alle andere verschijnselen in de wereld ook is een godsdienstig iets, een godsdienstige neiging en trek in den mensch en dat het wel de moeite waard is om ook de verschijnselen van dien godsdienstigen trek in den mensch te bestudeeren. Plaatst men zich op dit standpunt, dan is er geen enkele reden, waaroyn men niet in de literarische facidteit deels hyj
de
letterkundige, deels bvj de historische en deels bvj de philosophische studie
den inhoud van al die verschijnselen zou opnemen.
Wat men spreekt van Oud- of Nieuwe Testament, valt onder de rubriek „Hebreeuwsche en Grieksche Letterkunde" en behoort op deze wijze in de literarische faculteit thuis. Immers, wanneer de Grieksche en Latijnsche, de Engelsche, Fransche, Duitsche en Hollandsche letterkunde tot de literarische faculteit is er geen reden, waarom ook niet de Hebreeuwsche letterkunde behooren zou. Vroeger, toen men in „geschiedenis" alleen oorlogen en de geboorten en het sterven van koningen en prinsen opnam, is er voor kerkgeschiedenis een aparte plaats geweest; tegenwoordig echter, nu men er
behooren, dan daartoe
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 443](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's