GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 20

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

18

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). èn met ^ n^YÜXr] dan te rijmen? 1.

xov Xqioxov

riiisQu

Wij beginnen met

te

zijii

niet

met elkander

Hoe

in strijd.

zijn ze

wijzen op een analogon. De groote aeonisclie gebem'-

van G-od; er is een zuivere parallel tusschen Een geloovige, van nature in zonde geboren, telt in zijn leven twee momenten, die incisief zijn, t. w. a. dat, waardoor de kiem des nieuwen levens in hem gelegd wordt; h. dat van de wederopstanding des vleesches. Het 1, de wedergeboorte, is het alles beslissende moment. Het is zijn overgang van den dood in het leven, van de duisternis tot het licht. De onttenis repeteert zicli in elk kind

ieder geloovige en Christus.

:

wikkeling van het geestelijk leven, het komen tot geloof, bekeering, heiligmaking is een proces, dat uit die wedergeboorte voortkomt. Maar dit proces strekt zich niet uit tot wat we onder h. noemden. Waar hij als wedergeborene in dit leven staat en zijn geestelijk leven wast en bloeit, blijft het lichaam, zijn

uitwendige staat daarmede juist in

strijd. De wedergeboorte van het lichaam geen proces, maar volgt als een tweede moment. De wederopstanding des vleesches is eene tweede incisie. Zoo nu is het ook objectief. Denk u de wereld als één persoon, één mensch, dan is de geboorte van den Christus, als de ^{^a ^a§i8, het inplaatsen van het

is

beginsel des nieuwen levens, het leggen van de levenskiem in het menschelijk uitgaat,

kiem schuilt ook een tijd in de wereld, totdat, als de wereldkerk de ontwikkeling begint. Objectief geschiedt hier hetzelfde als subjec-

tief

den geloovige. De uitwendige staat

geslacht. Die

bij

het inwendige, nieuwe leven

;

in plaats

van

is

niet in

overeenstemming met

beter, w^ordt hij erger

:

het kruis

wordt op dien Christus gelegd en het door Hem gewonnen deel der wereld gaat onder druk en kruis door. En dit geschiedt niet voor een tijd, het gaat alle eeuwen door voort en het blijkt duidelijk door een natuurlijk proces kan dat nooit anders, nooit beter worden. Ook voor de geheele oUovfisvrj moet er :

een 2.

naXty/Evéaicc volgen.

Intusschen

bijbelsche

vonden we nog een ander

verschijnsel

ten

opzichte dezer

dat verwarring veroorzaakt. Eenerzijds toch wordt in

chronologie,

de Schrift gezegd, dat die groote dag op een onbekend tijdstip staat te komen,

wachten en andererzijds zijn er wordt gesteld; zoo nabij zelfs, dat de apostelen en eerste christenen leefden in het besef, dat Jezus zou weerkomen, voordat het toen levend geslacht zou zijn voorbijgegaan ja, dat aan Johannes op Patmos wordt geopenbaard, dat die dingen xaxv zullen geschieden. En wij leven 18 eeuwen later En nog toeft de vervulling dier profetieën Waar ligt hier de overeenstemming tusschen een schijnbaar zoo groote tegenstrijdigheid? dat

hij

eerst aan het eind aller dingen is te

uitspraken,

waarin

hij

als

zeer

;

nabij

;

!

!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's