GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 48

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 48

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). separatio mogelijk

uit

De trichotomie sluit mensch bij den dood dan

dat

wanneer men den mensch beschouwt als bestaande twee bestanddeelen, is die scheuring denkbaar. eene separatio in tweeën uit. Volgens haar moet de

alleen,

:

en lichaam,

uit ziel

in drieën uiteenvallen.

en nvsv^a

Wel wilde

Delitzsch beweren,

met zijn komt in strijd met de Schrift. Immers de dood is de losmaking van de door God gelegde banden en naar luid der Schrift dringt hij door tot het geheele wezen van den mensch. Daarmede strijdt het beweren ipvx^

eigen stelsel, of

elkaar bleven bestaan, doch dat strijdt

bij

hij

van Delitzsch, volgens hetwelk zou blijven bestaan.

De dood

3.

en

er één

band

die tusschen

n..l

ipvxr]

en nvsv^a

treedt in het leven op in drie vormen.

a.

bij

de plant;

b.

bij

het dier;

c.

bij

den mensch;

.

het uitwendige

is voor ons oog tusschen deze drieërlei vorm van den dood geen verschil. Niet wat de wijze van sterven aangaat die is bij de drie vormen wel een andere — maar wat het verkregen resultaat betreft. Dat is hetzelfde; n.l, dat, wat voor oogen was, verandert door den dood in

in

existentie-vorm

wat

en

er

overblijft,

wordt gedecomponeerd

in verrotting,

ontbinding of verderving. Tijdens het leven werden de chemische, saamstellende elementen van het organisme beheerscht door een macht, die ze dienstbaar maakte tot het onderhoud en de voeding; doch bij den dood verdwijnt die

dan krijgen

macht,

die

elementen vrij spel en ze woeden zoolang voort, van het o]-ganisme overblijft,

totdat er ten langen leste niets

we reeds tusschen plant en dier dit aanmerkelijk verschil een plant, dan is er geen worsteling, ze doet niets doch maak ik een beest dood, dan bespeur ik terstond eene energie om zich te verzetten, die Intusschen zien

:

sterft

;

sterker

naarmate het

dier

openbaart zich

dus

is,

sterven

hooger georganiseerd in

het

dier

eene

is.

Op het oogenblik van

reageerende

kracht,

die

de

plant mist. Bij

den mensch neem ik weer iets geheel anders waar. waarmee hij den dood tracht af te weren, die niet

impetus,

worsteling ding.

Een

alleen,

dier

maar

worstelt

mortis

wel,

alzoo

bij

l)ij

maar

strijdt

En deze

niet.

De

bestrijding

de georganiseerde menschheid in allen

hetzelfde,

Schrift kent drieërlei stadie raii den dood.

is

een

l)estrij-

wordt

haar geheel

maar daarvóór een

andere levensuiting. 4.

hem

de daad eener

het karakter aanneemt eener wel overlegde

zoowel l)ij het individu, als gevonden.

P(M idmn

Bij is

gelieel

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 48

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's