Locus de Consummatione Saeculi - pagina 447
College-dictaat van een der studenten
115
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). eene nog niet volledige ontwikkeliyig. Ziedaar allereerst bij het uitgangspunt zelf
van de literarische faculteit de moeielijkheid, waarin zij verkeert. Ze kan, wat haar hoofdobject betreft, in den mensch met de feiten voor oogen het normale niet anders zien dan door het Pantheïstisch proces te aanvaarden. Is dit eenaanvaard, dan is de oplossing van alle dingen opgehe'/en, opgeheven ook de tegenstelling tusschen goed en kwaad, tusschen leugen en waarheid. De Pantheïstische oplossing van het probleem is de opheffing van het klare bewustzijn, dat heldere begrippen met scherpe begrenzingen heeft. Worden
maal
die
weggenomen, zoo wordt het bewustzijn verduisterd en het
dat
de
literarische
liezen; ze
In
wordt
faculteit
gelijk
een lamp, die
logisch ivezen.
tot
gegevens
tert
en de literarische facidteit
Thans zullen we groepen, die
bij
dit
tot
is,
te ver-
met de Openbaring rekenen ivil en moet rekenen met den mensch normaal. Daartegen strijdt echter
zich heen,
Ze neemt dien mensch
empirie. Ze neemt de toevlucht
de
om
resultaat
met het menschelijk bewustzijn geen licht meer geeft.
kort: de literarische faculteit, die niet
't
eenvoudig zich bei^erkt als
eindigt
't
a.ls
Pantheïsme,
verliest
dat de grenzen verduis-
haa,r object.
nader adstrueeren ten opzichte van drie belangrijke
de literarische faculteit aan de orde komen, nmX.
ö^e
philologie,
de historie en de philosophie. 1^.
We die
De
philologische groep.
weten,
men
staan, historie
kunde
de
dat
philologische faculteit in engeren zin een groep heeft,
de philologische noemt. Daaronder wordt dan niet de faculteit ver-
maar
a,lleen
taal
en letterkunde.
Daarbij
en als derde de philosophie. Zoo krijgt
komt
men
als
tweede groep de
dus eerst taal en
letter-
vormen, waarin 't menschelijk bewustzijn zich uit; daarna historie als hetgeen het menschelijk bewustzijn en 't menschelijk geslacht in daden getoond heeft en de philosophie als openbaring van wat 't menschelijk bewustzijn zich omtrent den stand van het heelal, de eindige en oneindige dingen voorstelde. 1. Om 't concreet te stellen, beginnen we met bij de philologie de taal als taal te nemen. Wat kan de philologie buiten de Openbaring doen om in het wezen en de kennis der taal door te dringen ? Ja, ze kan de talen in verschillende dialecten gesproken, opteekenen; gegevens verzamelen, in de oudheid als
de
teruggaan, uitgestorven talen uit hun dood opwekken, en ze weer in de oud-
terugbrengen zij kan verschillende talen vergelijken, wetten opsporen en verband trachten te krijgen, wat betreft de verbinding van woorden, den etymologischen vorm en de syntactische constructie. Zoo vindt men inderdaad veel samenhang en een stellige organisch-genealogische verbinding. Maar op zekere hoogte gekomen, eindigt deze studie met een zeker „non liquet" want
heid
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's