Locus de Consummatione Saeculi - pagina 371
College-dictaat van een der studenten
39 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
om
een moordenaar ter dood te brengen. Quiplus dus de mindere macht om dwang te oefenen en leggen ligt in het eerste begrepen, en is daarom ook
aan den menscli de macht
minus
etiam
concessit
mindere straffen op
met de
We heid
dedit;
te
eerste uitspraak
merken haar
in
van God gegeven.
op van hoeveel belang en gev^acht het is, dat de overstrafwetboek ook de doodstraf schrijft. Licht men, gelijk onze hierbij
overheid deed, de doodstraf daaruit, dan snijdt
men den
draad door, waaraan
het geheele overheidsgezag hangt.
met het zwaard optreden: Zoowel in 't Oude als Nieuwe Test. ligt dus juist in het 'dragen van het zwaard het symbool van de macht, die aan de Overheid als zoodanig toekomt. Effaceert men nu die stellige uitPaulus laat ook in Rom.
,,want
draagt het
zij
13
zwaard
:
4 de Overheid
niet
spraak van Godswege en schaft
tevergeefs.
men
de doodstraf als zoodanig principieel
af,
welke omstandigheden en wanneer ze niet toepasselijk is), omdat ze in strijd is met de tegenwoordige denkbeelden van menschelijke beschaving, verlichting en ontwikkeling, dan is het Overheidsgezag zelf ondermijnd. Het al of niet stellen van de doodstraf in het strafwetboek (daargelaten
is niet
flng
de
vraag
in
eenvoudig een crimineele quaestie, maar eene principieele.
wordt het overheidsgezag losgemaakt van God en
gebouwd
uit
hetgeen
in
de
menschelijke
't
maatschappij
eeuwig roept
Bij afschaf
recht, en op-
om
orde en
regelmaat. II.
Na
toevoeging
deze
aan het begin van Gen. IX keeren
we
terug tot
het slot van dat Hoofdstuk. In de profetie over Noach's drie zonen
geschiedenis
is
het
program van de wereld-
gegeven. Juist door die profetie
is
de historie „historie" ge-
worden. Er bestaat toch verechil tusschen historie en kroniek. Kronikartig bestaat een volk uit een vorst met onderdanen, die de een na den ander sterven, zonder dat er een voortschrijden en doel merkbaar is. Bij historie daarentegen hebben we niet te doen met een eindelooze repetitie van hetzelfde, maar beweegt de volksontwikkeling zich naar een bepaald doel, bestaat er bij de volkerengroepen, ook in hun onderlinge verhoudingen een progressus van lager naar hooger en is dat, wat op het oogenblik bestaat, middel om tot een volgend iets te geraken, zoodat er een télo? van ontwikkeling in het verloop dier historie gegeven
Van
't
schelijke
is.
was er ook eene historie van menmaar een afgaande, als doorwerking van de energie de dagen van den zondvloed was het menschelijk geslacht niet
Paradijs tot aan den Zondvloed
ontwikkeling,
der zonde. In
na het verdreven worden uit het Paradijs plotseling een geheele verandering van toestand was ingetreden neen, een langzaam proces is doorzoo, alsof er
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's