GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 371

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 371

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

39 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

om

een moordenaar ter dood te brengen. Quiplus dus de mindere macht om dwang te oefenen en leggen ligt in het eerste begrepen, en is daarom ook

aan den menscli de macht

minus

etiam

concessit

mindere straffen op

met de

We heid

dedit;

te

eerste uitspraak

merken haar

in

van God gegeven.

op van hoeveel belang en gev^acht het is, dat de overstrafwetboek ook de doodstraf schrijft. Licht men, gelijk onze hierbij

overheid deed, de doodstraf daaruit, dan snijdt

men den

draad door, waaraan

het geheele overheidsgezag hangt.

met het zwaard optreden: Zoowel in 't Oude als Nieuwe Test. ligt dus juist in het 'dragen van het zwaard het symbool van de macht, die aan de Overheid als zoodanig toekomt. Effaceert men nu die stellige uitPaulus laat ook in Rom.

,,want

draagt het

zij

13

zwaard

:

4 de Overheid

niet

spraak van Godswege en schaft

tevergeefs.

men

de doodstraf als zoodanig principieel

af,

welke omstandigheden en wanneer ze niet toepasselijk is), omdat ze in strijd is met de tegenwoordige denkbeelden van menschelijke beschaving, verlichting en ontwikkeling, dan is het Overheidsgezag zelf ondermijnd. Het al of niet stellen van de doodstraf in het strafwetboek (daargelaten

is niet

flng

de

vraag

in

eenvoudig een crimineele quaestie, maar eene principieele.

wordt het overheidsgezag losgemaakt van God en

gebouwd

uit

hetgeen

in

de

menschelijke

't

maatschappij

eeuwig roept

Bij afschaf

recht, en op-

om

orde en

regelmaat. II.

Na

toevoeging

deze

aan het begin van Gen. IX keeren

we

terug tot

het slot van dat Hoofdstuk. In de profetie over Noach's drie zonen

geschiedenis

is

het

program van de wereld-

gegeven. Juist door die profetie

is

de historie „historie" ge-

worden. Er bestaat toch verechil tusschen historie en kroniek. Kronikartig bestaat een volk uit een vorst met onderdanen, die de een na den ander sterven, zonder dat er een voortschrijden en doel merkbaar is. Bij historie daarentegen hebben we niet te doen met een eindelooze repetitie van hetzelfde, maar beweegt de volksontwikkeling zich naar een bepaald doel, bestaat er bij de volkerengroepen, ook in hun onderlinge verhoudingen een progressus van lager naar hooger en is dat, wat op het oogenblik bestaat, middel om tot een volgend iets te geraken, zoodat er een télo? van ontwikkeling in het verloop dier historie gegeven

Van

't

schelijke

is.

was er ook eene historie van menmaar een afgaande, als doorwerking van de energie de dagen van den zondvloed was het menschelijk geslacht niet

Paradijs tot aan den Zondvloed

ontwikkeling,

der zonde. In

na het verdreven worden uit het Paradijs plotseling een geheele verandering van toestand was ingetreden neen, een langzaam proces is doorzoo, alsof er

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 371

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's