Locus de Consummatione Saeculi - pagina 463
College-dictaat van een der studenten
131
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
den zedelijken grondslag van
Daarom kan het tenzij
menschen wezen
's
openbaar
nooit
en als
niets uitstaande liebben.
recht
gehandhaafd worden,
met het innerlijk zedelijk den mensch de overtuiging
het gezag en recht in overeenstemming zijn des menschen; dit nu kan niet tenzij in
bestaan leve. dat
De
reclit
God het gezag over hem faculteit kan dus
juridische
niet behouden,
maar
heeft aangesteld.
Gods woord
buiten
om
niet alleen het recht
ook niet de zedelyjke basis in den mensch, luaaroj) recht en
gezag rusten. III. We raken hier de diepste beginselen aan van alle rechtsstudie en begeven ons echter niet op het arbeidsveld van den jurist, maar houden ons daarmede alleen in zooverre bezig, als de theologie de beginselen te fundeeren heeft, waarop de rechtsstudie gebouwd moet.
Er
ontstaat
dan
e
en
e
tweeheid,
overheid en onderdaan.
wordt tusschen overheid en onderdaan eene betrekking geboren en ook die betrekking neemt een juridisch karakter aan. Er bestaan rechten van de overheid tegenover den burger en van den burger tegenover de overheid.
Daaruit
JV?/.
kan geen rechtsbetrekking
ivie
de rechtsbetrekking bestaat.
bestaan, tenzij er één staat boren de twee, tusschen
De oorzaak van de politieke verzwakking van Europa, die nu toeneemt, is Wanneer er niet boven onderdaan en overheid een derde
juist hierin gelegen.
staat,
dan van tweeën één, öf de overheid zegt de en vertrapt het volk öf het volk spreekt aldus en werpt de tronen
die beider recht beschikt,
baas te
zijn
omver öf waar tot zulk handtastelijk optreden geen moed genoeg bestaat, wordt langs parlementairen weg de koning tot een roi faineant gemaakt. Deze beide verschijnselen worden alleen hierdoor veroorzaakt, dat overheid en onderdaan niet erkennen den derde boven hen. Die derde nu kan niet anders zijn dan of een suzerein of God. Wat de Balkan-Staten b. v. betreft, treedt de Czaar van Rusland als suzerein op om schikkingen te treffen, maar bij ons bestaat dit niet, tenzij men als overheid en onderdaan Gods souvereiniteit en gezag erkent. Welnu, ook die erkenning en het kennen van Gods wil is eenvoudig buiten de Openbaring, die God aan zijne kerk gaf, niet te verkrijgen. De renaissance toont, dat het natuurlijk of redelijk licht ongenoegzaam evenzoo gaat in het sociale bewustzijn der Staten het besef van straf teis loor, wanneer men niet met Gods Woord rekent. De overheid begint met te zeggen: wij weten van God niets af, Vétat athée der Fransche Revolutie en der tegenwoordige liberalen; maar evenzoo zegt het volk „nous sommes ;
aussi
athées"
en
laat het ondervinden,
wat daaruit
voortvloeit.
Uit een état
athée tvordt altoos een j)euple athée geboren. 2".
De droom van
allen, die buiten
Gods Woord rekenen,
is
geheel natuur-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 463](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's