Locus de Consummatione Saeculi - pagina 359
College-dictaat van een der studenten
27
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van het Rijk van Christus ingaan en aldus leiden tot de theodicee, tot de rechtvaardiging van God in Zyn ïvereldplan. Zoo eerst gevoelen we, hoe juist de Gratia Communis liet terrein oplevert, waarop alles uitspruit, wat buiten de Theologische Faculteit aan eene Universiteit onderwezen wordt. geen enkele reden waarom men kan daarbuiten wel iets er op nahouden, omdat dienaren des Woords Hebreeuwsch en Grieksch moeten kennen^ maar wil men dat laten, ook goed. In de „Colleges" in Schotland en Amerika bemoeit men zich dan ook weinig
Op
Methodistisch-soteriologisch standpunt
nog
er buiten de Theologische Faculteit
iets
is
er
zou
zijn, ja,
buiten de Theologische Faculteit liggende zaken. Met vertalingen zegt men, kan men evengoed terecht. Zoo wordt het begrip van Literarische
met
die
al
vervalscht,
Faculteit taal te
dan niet meer haar diepte en inhoud.
immers
doen verstaan in
al
het doel
Ook kan men zoggen, dat eigenlijk
geen
reden
is,
er
waarom
op de
is
om
den mensch een
dat eenzijdig spiritualistisch standpunt
Heere Christus
niet 30 jaren
na Zijn
hemelvaart is teruggekomen. Op dat standpunt is er geen antwoord te geven op de vraag, die in de brieven van Petrus gedaan wordt, n.l. waarom de Heere vertoeft; want het erkent geen menschelijke ontwikkeling buiten de redding van zondaren. Alleen byj Gratia Coynmunis is er historie en deze niet als kroniek, maar als de stroom van het leven der menschheid, die zich met zijn bochten en kronkelingen naar Gods raadsbesluit voortbeweegt om zich op een bepaald punt, door God besteld, in den onmetelijken oceaan der eeuwigheid uit te storten. Bij eene theologische opvatting der dingen is er voor alles een doel, een xiXog. Eerst als dat xüo? bereikt is, kan de tijd ophouden, dan heeft de tijd als het moinent daar, waarop Christus komen moet op de wolken. Dit theologisch standpunt staat niet tegen het literarische
zoodanig geen beteekenis meer en
is
medische en natuurkundige over, integendeel, juist waar men theologisch wordt en niet alleen soteriologisch, is al dat andere niet slechts bijkomstig maar gepostuleerd; dan staat men daar niet vijandig tegenover, maar in eene door God gegeven verhouding en moet men als theoloog de beginselen aangeven, waaruit die verhouding voortkomt. Het terrein van de Gratia Communis is tot dusver in de Christelijke kerk pover en sober behandelt. Uit de Roomsche, Luthersche en Gereformeerde
juridische,
theologie
is
geen geschrift aan
te wijzen, dat speciaal of incidenteel dit onder-
werp eenigszins exact behandeld. Bij de Roomsche in 't geheel niet, bij de Luthersche nauwelijks iets, het meest nog bi] de Gereformeerde theologie. Ook
hij
Calrvjn, Zicingli, bij
Voetius en tateren, ontbreekt een eigen zelfstandige
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's